الجمعة، 13 يونيو، 2008


أفكار صغيرة لحياة كبيرة!

أكيد في ناس كتير مننا بيحبوا القراءة و خصوصاً قراءة الكتب المفيدة.في كتب نشتريها و نقراها ونندم أشد الندم لأننا ضيعنا فيها و قتنا و فلوسنا، وده لأننا ببساطة ما اتتفدناش منها بأي حاجة ،ولا حتى انبسطنا و إحنا بنقراها ! وفي كتب تانية على العكس تماماً ،تحبها وتنبسط وانت بتقراها وكمان تستفيد جداً ...كتاب كريم الشاذلي الجديد (أفكار صغيرة لحياة كبيرة) واحد من الكتب دي ! تيجوا نتعرف أكتر على كريم و كتابه الجديد ؟ إحنا مش هنتكلم ..زهقنا من الكلام ..جبنالكوا كريم بنفسه يكلمكم ...إتفضل ياأستاذ كريم ..

أنا كريم عمر الشاذلي ، عندي 29 سنة ، كاتب في مجال العلوم الإنسانية و بقدم برنامج ( أحلى شباب ) على قناة الفجر الفضائية.إبتديت أقرأ في التنمية البشرية من حوال 6 سنين ..وقتها كنت محتاج أتعلم أنظم حياتي وأعرف نقاط قوتي و ضعفي فقرأت كتير أوي و إتأثرت بناس كتير قوي زي مثلاً الكاتب الامريكي (ستيفن كوفي) صاحب كتاب (العادات السبع) و كمان وكمان الشيح (محمد الغزالي) – رحمه الله- و الدكتور( عبدالكريم بكار). أما عن أسلوبي في الكتابة فأنا بميل للتفاؤل و الإيجابية و شعاري هو (لنجعل العالم مكان أجمل للعيش).

بحاول أنشر أفكاري بكذا طريقة..عن طريق الكتب و التلفزيزن و المدونة بتاعتي و قريباً إن شاء الله هسجل الكتب على شرائط صوتية عشان الناس االي معندهاش وقت تقرأ ممكن يسمعوا الشرايط و هما سايقين !

بالنسبة لكتابي الجديد (أفكار صغرة لحياة كبيرة) فهو عبارة عن 72 فقرة بتتكلم ببساطة عن الطموح و الإيجابية و التعامل مع النفس والآخرين بإتزان ، و هو أيضاً محاولة للتغلب على القلق و الهم و الضغوط التي تقيدنا.
متهيألي كدة إن محدش قدم لكم كتاب كريم أحسن منه هوا شخصيا ً ..و ألا أيه ؟
خارج النص .لو نفسكوا تقروا كتاب كريم الشاذلي ممكن تشتروه من الأماكن دي : دارأجيال،سبينيس،
ملحوظة: تخفيض 20 في المائة لحاملي الكوبون (الكوبون موجود في عدد كلمتنا لشهر يوليو)

ليست هناك تعليقات:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

زوار المدونة