الجمعة، 13 يونيو 2008


إزاي تعدي ف أجدعها INTERVIEW

أعزائي القراء..مررت بالعديد و العديد من المقابلات الشخصية _حوالي 12_ لأني ببساطة بدأت العمل منذ أن كنت في السادسة عشرة،وقبل كل مقابلة كنت أقرأ و أبحث في خطوات المقابلة الناجحة و هذه خلاصة قرائاتي و تجاربي المتواضعة....


تعالوا نبتدي من أول السطر...طبعاً إنت في الأول ممكن تروح الشركة عشان تقدم ورقك و سواء كانت الشركة شركة توظيف أو شركة عادية لازم تروح و كأنك رايح المقابلة...يعني حاول تلبس رسمي وتتصرف بمنتهى اللباقة ماتقلش "يعني هي دي المقابلة..لما يكلموني أبقى أتشيكلهم !"، ممكن بالصدفة الشخص اللي هياخد منك السيرة الذاتية يكون هو اللي هيعملك المقابلة ، وف شركات كتير الموظف ده بيكتب تعليقه المبدأي على ورقك، عن راية مثلاً في شكلك و لبسك و طريقة كلامك..إلخ.


ربنا كرمك الحمد لله و الشركة كلمتك على التلفون و رديت عليهم...قوم أقف فوراً ما تتكلمش وإنت نائم أو ممدد، لمعلوماتك...الطريقة اللي انت قاعد بيها هتأثر على صوتك،يعني لو كنت ممدد صوتك هيبان وكأنك إنسان كسول وده هيعطي إنطباع سيء.ما تنساش إن في موضة جديدة اليومين دول وهي مقابلة التلفون ودي بتكون مالكمة تلفون مبدئية عادةً بيطلب منك فيها تتكلم عن نفسك ، و دراستك،و خبراتك، الخ..أهم حاجة في الموضوع ده تاخد البيانات صح و تكتبها ،زي العنوان ، الساعة، مين الشخص اللي هيقابلك ..وكدة يعني.


دلوقتي بقى وقت الإستعداد الحقيقي يا بطل ...إدخل على الإنترنت وإفتح موقع الشركة اللي هتعمل معاها المقابلة وإعرف تاريخ الشركة و أصلها و فصلها و الأقسام اللي فيها وإكتب كل الكلام دة في ورقة أو إطبعه ، كمان بنصحك تحضر كل الأسئلة و الملحوظات اللي عايز تعرفها من الشخص اللي هيقابلك..و بفضل لو إنك دخلت على الإنترنت وبحثت على" مهارات المقابلة الشخصية" و قرأت النتائج.

أهم حاجة قبل المقابلة تكون نائم كويس وقوم قبل المقابلة بفترة كافية و لتكن 4 ساعات مثلا ً ، حاول توصل قبل معادك ب 10 دقائق أو 5 دقائق بلاش أكتر ولا أقل عشان تبان إنك منظم في وقتك و تجنب التأخير تماماً في الموقف ده عشان الإنطباع الأول يدوم.

إوعى تفتكر إن تقييمك هيبتدي لما تدخل المكتب عشان المقابلة ، في شركات كتيرة بتحط كاميرات عشان تصور ردود أفعالك ، أو بتخلي حد قاعد برة مخصوص عشان يراقب تصرفاتك ، حاول ما تعملش أي حركات تدل على التوتر زي مثلا ً هز الرجل ، قضم الأظافر،طرقعة الصوابع.


في ناس كمان تديلك معاك مثلا ً الساعة 9 وبعد أما تدخل يخلوك منتظر للساعة 10 مثلا ً ..إوعى تتنرفز ..ده أول إختبار للصبر و التحكم في الأعصاب ..هتلاقي الراجل _أو الست_ طالعلك من مكتبه و بيقولك بكل برود :" آسف إتأخرت عليك شوية" .. إبتسم و قوله "لا يا فندم ..تحت أمرك ..أنا مقدر مشاغلكم".


أول ما تدخل مل تسحبش الكرسي وتقعد من نفسك، إستنى لما الشخص يسمحلك بالجلوس وبعدين حاول تتجنب الحركات اللي توحي بعدم الثقة زي مثلا ً إنك تربع إيدك ( حركة تدل على و جود حاجز بينك وبين الشخص اللي أمامك).
معظم موظفي الموارد البشرية بيكون عندهم علم بلغة الجسد و بيقدروا من خلالها يفهموا شخصيتك، و حتي لو الشخص ده مش دارس لغة الجسد، برضه حركاتك هتأثر فيه لأن الحركات دي بتأثر غي عقلنا اللاواعي .
في آخر الإنترفيو ممكن تسأل الأسئلة اللي إنت عايزها ..
وبالتوفيق إن شاء الله !

هناك تعليق واحد:

مصطفى فتحي يقول...

شيماء الموضوع ده حلو قوي ومفيد بجد
برجاء ارساله لكلمتنا فورا

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

زوار المدونة