الثلاثاء، 10 أغسطس 2010

زمن فيرجينيا




مقالي الإسبوعي بجريدة عين


أتخبط هذه الأيام بنوعية من الفتيات على الفيس بوك أسميهن " فرجينيا جميلة الجميلات" وهؤلاء الفتيات يتواجدن في كل مكان نذهب إليه أو نعمل به ولكن موقع الفيس بوك أصبح مرتعاً لهن، بمعنى آخر أصبح الكلوب أو المتلتقى أو ال community اللاتي يجتمعن فيه ويعرفن الناس عليهن وعلى أنشطتهن والتي يتركز أغلبها في:

-وضع صورة بروفايل مميزة على الفيس بوك، مع وضع روج غامق وعدسات لاصقة والكثير من أحمر الخدود وياحبذا لو الصورة فيها شغل جرافيك تمام، ولازم وحتماً يكون مكتوب عليها إسمها يعني مثلاً " نانسي 2010" وغالباً يتهافت المصممين أصدقائها "النص لبة" على تصميم هذه الصور ثم التعليق عليها وعمل tag لها.

-عمل share لأكبر عدد ممكن من فيديوهات اليوتيوب على أن يكون أغلبها تافهاً أويقدم أغاني عاطفية.

-كتابة status مستفزة من عينة " يا واد يا تقيل يا مشيبني" أو " أنا البحر في أحشاءه الدر كاملُ..هه هه" أو أي هراء مثل هذا، والغريب أن تجد حوالي 50 تعليق مثلاً يردون على البنت بمنتهى السخافة والسماجة، لأن الطيور على أشكالها تقع.

- إنشاء أكثر من عشرين ألبوم صور منهم واحد في بيتزا هت، وواحد عند عمو صلاح خالها، وواحد في خيمة "كركديه" وهكذا. وطبعاً فيه ألبوم مميز جداً إسمه "أنا والنجوم" وفيه ستجد صورها مع كل الفنانين الذين حضرت حفلاتهم أو شاهدتهم صدفة في أي كافيه وربنا يخليلنا كاميرات الموبايل.

- نشر مشاكلها العاطفية على الفيس بوك..فتجدها مثلاً وقد كتبت " جبتله دبوب ومقاليش حتى شكراً" والغريب أنك ستقرأ آلاف الردود على مشكلتها ..نظام "معلش يا بنتي" و" ربنا يصبرك" وغالباً ما تستشير خبراء العلاقات العاطفية في هذه المشكلات المتأزمة.

- كل أصدقاءها على الفيس بوك يتحولون فجأة وبدون أي مقدمات إلى إخواتها أو ولاد أعمامها وهذا معناه أن الحياة peace وأن تقابلهم في الكافيهات وتكلمهم في التليفون الساعة 3 صباحاً.

وعجبي!!

هناك 9 تعليقات:

ZEMA يقول...

الطيور على اشكالها تقع
عندك حق
و شكرا

غير معرف يقول...

إيه المقالة التافهة دي
عاملة زي اللي كاتباهة
إنسانة تافهة

غير معرف يقول...

أنتي اللي انسانة نص لبة

شيماء الجمال يقول...

زيما: عفواً وشكراً على مرورك وتعليقك

شيماء الجمال يقول...

الأخ أو الاخت اللي مش كاتبين إسمهم:

للأسف مش هاخد برأي حد معندوش الشجاعة انه يكتب إسمه على رأيه.
على الاقل أنا بقول اللي أنا عايزاه وبكتب تحتيه إسمي وبعدين بصراحة النقد زي قلته ولا فاد حدج بحاجة.

كلام حسام يقول...

والله انا قريتها مرتين وعجبتني جدا بصراحة بتعبر عن رأيي في فئة معينة علي النت ومنهم اللي تكتب كلمتين مكسرين وتفتكر نفسها احلام مستغانمي

كلام حسام يقول...

بالمناسبة اقفلي التعليقات علي الناس اللي لها حسابات لان فيه نفوس مريضة بتستغل اسم المجهول ده

شيماء الجمال يقول...

قصدك ايه بموضوع اقفلي التعليقات ده؟

كلام حسام يقول...

فيه خاصية في الاعدادت بتاع التعليقات ان الناس المتاحة للتعليق علي المدونة يكون لهم حسابات علي النت

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

زوار المدونة