الخميس، 24 يوليو 2008

الرقص واحد من أحلى الفنون الموجودة في الدنيا ..يمكن عشان كلنا نقدر نمارس الفن ده من غير قيود ولا شروط ..بليل أو الصبح ..برة أو جوة ..ممكن كمان ما تحتجش موسيقى..أيوة..أرقص على موسيقى نابعة من جواك إنت !
الرقص مش عيب ..المهم هترقص فين وإزاي ..يعني مثلا ً -يا حلوة منك ليها- متلبسيش بدلة رقص وتنزليلي بيها وسط البلد و ترقص ف وسط الناس و تقوليلي " الرقص مش عيب " ! و إنت يا أستاذ طارق سلطان -هنتكلم عليه بعدين- ما تلبسليش بدلة رقص برده و تحط مكياج عشان خاطر الرقص الشرقي و تقولي "الرقص مش عيب"!..
في ناس كتير قدرت تحول الرقص من فن راقي و مفيد لشيء مبتذل وده مش ذنب الرقص !

5 أسباب هتخليكوا ترقصوا:
*يعتبر الرقص من أفضل الوسائل لتنزيل الكيلو جرامات الزائدة.
*بعد فترة من الرقص كل يوم هتلاحظوا تحسن شكل جسمكم بشكل غريب.
*الرقص رياضة غير مكلفة على الإطلا ق و يمكن ممارستها في أي مكان .
*الرقص ليه فوائد كتير في التخلص من التوتر، وفي بعض أنواع الرقص الهادي مما يمكن أن نعتبره نوع من أنواع التأمل!
*مش لازم تكون مبسوط عشان ترقص حتى لومعيط و قرفان برضه ممكن ترقص .

من كل بلد رقصة:

مصرو تركيا: الرقص الشرقي ، أو ما يطلق عليه "رقص هز البطن.
Belly dancing
طبعا لست في حاجة أن أوضح كيف يرقص الرقص الشرقي فأنتم تعرفون ذلك جيداً .أحب أن أنوه فقط أن هذا الرقص قديم جدا ً في مصر، منذ أيام الفراعنة ، و المتعارف عليه أنه رقص للنساء فقط و لكنه مؤخراً - ما شاء الله- أصبح يؤدي بواسطة الرجال، كانوا في البداية يرتدون "جلابية " و حزام عند الخصر حتى تطور الأمر ووصل بهم إلي " بدلة الرقص" و المكياج وأشهر من يرتدي "بدل "الرقص ، من تركيا الفنان الشامل طارق سلطان !



من أيرلندا :رقصة الطرقعة بالأحذية Irish dancing
أوً " السيلي" و" السيت"،عادة ً ترقص هذه الرقصات بواسطة مجموعات ، كل مجموعة مكونة من شخصين وهي ر قصات موروثة و قديمة ولكن تم إدخال بعض التعديلات عليها لتناسب روح العصر.إنتشرت هذهالرقصة في العالم بطريقة جنونية بعد تقديم عرض " ريفير دانس " عام 1994 و ذلك بسبب مهارة الراقصين و سرعتهم في تحريك أقدامهم، يلبس الراقصون أحذية مثبت في نعلها قطع من الحديد و المسرح مصنوع من الخشب و مزود بمكرفونات على الجوانب لإعطاء صوت الطرقعة العالية، أما بالنسبة لملابس الراقصين فترتدي الفتيات فساتين تصل حتى الركبة ، و يلبس الرجال: تنانير قصيرة تصل للركبة أيضا أوبنطلونات. و الآلة الأساسية المستخدمة هي" القربة" ( كيس قماش سميك مزود بمزمار ).
من هاواي: رقصة "الهولا" Hula
بدأت الهولا في هاواي كرقصة وثنية دينية خاصة بالرجال فقط و إنتهت برقصة فلكلورية شعبية يمارسها الرجال و النساء سويا ً.و رقصة الهولا رقصة تعبيرية أي أن كل حركة من الحركات المؤداه تعطي إنطباعا ً أو تعبر عن فكرة،ففي الهولا يمكن أن تري حرباً ضارية أو قصة حب شديدة العمق! أما في الهولا الحديثة فالموسيقى و الغناء يلعبان دورا ً أكبر في توصيل الإيحاء.و بالنسبة لأنواع الهولا فهناك الهولا "كيهيكو" وهي النموذج القديم وتتم معرفته من خلال اللباس التقليدي خلف المغني أو بمصاحبة المغني فقط. وأيضا هناك هولا "أوانا" وهي النمط الحديث والتي ترافقها الأغاني والأدوات الموسيقية مثل الأوكوليليس والغيتار والآلات الأخرى فضلا عن أزياء خيالية للراقصين،وهناك هولا "كايكي" للأطفال أو ما يعرف بهولا الأطفال.
خارج النص:الموضوع ده بقالي كتير مش عارفة أخلصه،فهكمله كمان شوية مش هيقف على كده ، ناوية أكتب عن رقصات أكتر !










هناك 4 تعليقات:

محمد حمدي يقول...

موضوعك جميل جدا ومختلف اوى .. ياريت تكمليه وتختارى فعلا من كل بلد رقصه .. انا اسمع عن رقصه روسيه قديمه اسمها الكازاتشوك تقريبا .. الى هى تبديل الارجل بسرعه قبل الوقوع على الارض .. غير الرقص اليابانى .. وغيرها من انواع الرقص

تحياتى لموضوعك الرائع .. استمرى فيه

شيماء الجمال يقول...

حمدي شكرا لمرورك ، ان شاء الله هكمل

غير معرف يقول...

مروه ابراهيم
بجد حلو اوى ياشيماء وفكرته جميله
استمرى فيه ياجميل ربنا يوفقك

شيماء الجمال يقول...

مروة بجد شجعتيني

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

زوار المدونة