السبت، 15 نوفمبر 2008


الإبداع على طريقة كورومبو

مسابقة طريفة بعنوان "المفتش كورومبو" ،ليست لها أهمية بالنسبة لي سوى أنها تمثل لي نموذجاً حياً من الإبداع و تدل على أن الإبتكار و "الدماغ النظيفة " ليست مرهونة بكبر المشروع أو عظمته أو كونه محليا أو دولياً أو متعدد الجنسيات.الإبداع ليس له وقت وليس له مكان و يمكن أن يظهر حتى في مسابقة كورومبو

المسابقة عبارة عن شخصية جرافيكية،إسمها المفتش كورومبو -سري على طريقة شيرلوك هولمز- تتعرض لقضايا و جرائم و عليها أن تحل اللغز بعد الإستماع لأقوال المتهمين و هم دائماً ثلاثة.يقوم المشاهد بمشاهدة العرض السريع للجريمة و سماع أقوال المتهمين ثم يسمح له بالإجابة بعد ذلك عن طريق الإتصال بالرقم إياه

تسألني أيها القارئ،و مالإبداع في ذلك ؟ أقول لك يا سيدي ،صاحب الفكرة الذكية اكتشف أن موضوع ال0900 زاد عن حده و كثرت فيه المسابقات و دمها ثقل،فقرر أنه طالما يريد أن يقدم نوعاً من المسابقات فعليه أن يقدك فكرة جديدة لم تنفذ في أي مسابقة من قبل و من هنا جاء إختياره لكورومبو،شخصية هزلية كوميدية تقابل شخصيات أكثر كوميدية تتميز بالأسماء المضحكة مثل نجرسكو صاحب محل المكرونة،أو حمبوزو لاوي بوزه،أو سيد حبل الغسيل.ا

الطريف في الأمر انه حتى إذا لم يتصل المشاهد و يحل اللغز فإنه يكون مستمتعاً بمجرد مشاهدة المسابقة، مما رفع نسبة المشاهدة جداً و جعل 4 قنواتتقبل على شرائها في شهر واحد. النجاح هنا ليسفي عدد المتصلون ولا في المسابقة كمسابقة ،النجاح هنا يكمن في التجديد و الإبتكار و التفكير في متطلبات السوق و كيفية غزوه حتى لو كان عن طريق المفتش كورومبو

هناك 13 تعليقًا:

TAFATEFO يقول...

ممممممم
الفكره قديمه .. بس متعملتش زيرو تسعميه قبل كده

هو ليذ .. بس اللي بيكتب السكريبت قليل الأدب .. بيغلط في مهن كتير

أنا مشوفتش الإعلانات بتاعتهم غير مره واحده .. كان فيها بيتتريق على دكتور بيطري بيقول رمزي هوهو كان رايح يعالج سلحفه مش عارف ايه

بس عجبتني أوي أغنية الكرمب .. والشوند سيشتم

شيماء الجمال يقول...

تفاتيفو ، أنا معرفش إنك بتدخل هنا :)أهلاً بيك يا سيدي.
أيوة منا بقول ان الفكرة جديدة كزيرو تسعمية.ههههههه أيوة هو بيتريق فعلاً،لكن يا عم صباح الفل ،دي مسابقة هلس كلها.بيقول "الدكتور رمزي هوهو ،طان رايح يعالج سحلفة عندها إكتئاب"ههههههههه
و أنا كمان عجبتني الشوند شيستم أوي!!

كلام حسام يقول...

شيماء الجميلة
أنا من زمان متضايق من 0900 دي واسئلة كام صابع في الايد الواحدة وكام يوم في الاسبوع المسألة اتعدت اكتر من كده بكتير دلوقتي خط التخسيس اللي هيخلص علي كل المشاكل وهيرجعنا لعصر اللباقة واللياقة او اغنية حكيم مش عارف مين تخية علية
ما انكرش ان مسابقة المفتش دي فيها فن وفكر جديد وشغل عالي رغم انها في النهاية بتندرج تحت قائمة نصب 0900
فيه بقي الابوخ العميل 701 ومش عارف ايه علاقتة انه يولع السيجارة بتحقيقاته السخيفة
ما انا بولع اربعين سيجارة في اليوم مش قادر اكتشف مين اللي قتلني
:)

TAFATEFO يقول...

اهي .. امال

غير معرف يقول...

كل واحد ليه وجهة نظر خاصة بيه
أنا شايف ان الاعلان ده مش ابداع خالص ولا فيه اي ابتكااااار يتناسب مع عقلنا اللي يعتبر مشاهد جيد وفاهم الاعلانات اللي هدفها النصب لا غير واللي عقله بيجبره يغير المحطة اول مايصادف السذاجة دي بعد فيلم او في وسط مسلسل

بس للأسف مش احنا اللي مقصودين بالاعلان البايخ ده عشان اكيد مش هنتصل

المقصود هما ناس مستوي تعليمهم ضعيف في القري والمحافظات الفقيرة والهدف جزبهم للاتصال باي شكل من الاشكال اغنية لريكو , مغامرة من مغامرات المفتش كركر ولا كرمبو
ويغروهم بالاسماء المعلن عنها اسامي الفايزين اللي موجودين في الخيال بس

بس نرجع ونقول العيب مش عند اللي بيقدم اعلان النصب ده ولا علي الغلابة اللي بيتصلوا طمعا في حل مشكلة من مشاكلهم
ماهما جهله وده عيب في بلدنا مش فيهم
لكن العيب في معظم القنوات اللي بتلغي احترامها للمشاهد البسيط والاستهزاء بيه بقبول الاعلانات دي

ملحوظة موضوع المسابقات ده منتشر في معظم دول العالم وبيخاطب السذج برضه
لكن اللي يهمنا هي مصر عشان بلدنا مش ناقصة سذاجة اكتر من كده

عموما انا كان نفسي اقرا عن الموضوع ده من زمان لكن بشكل سلبي مش ايجابي

موضوعك استفزني للاسف وأجبرني علي التعلييق
تحياتي

شيماء الجمال يقول...

روفي ..(هو انت اسمك ايه(:
بص يا روفي انا حاسة انك ما فهمتنيش صح اوي،أنا يا سيدي لا أمدح هذه المسابقات،ولا أدعي أنها شيء جيد.زأنا معك في كل ما تقوله..لقد كنت أنظر لهذا الموضوع من وجهة نظر دعائية أو من وجهة نظر البزنس،فاهمني ؟؟

شيماء الجمال يقول...

ملحوظي يا روفي :
كتبت من قبل عن مسابقة اسمها حظاظة و قعدت أشتم ف المسابقات دي سنة أنا عمري ما أشتركت فيها ولا بحبها ..و كورومبو دي دمها خفيف مش أكتر و فكرتها جديدة مقلتش أكتر من كده :)

شيماء الجمال يقول...

حسام
هههههههه ضحكتني والله انت أصدك خسي يا سعدية. و فعلاً العميل ده شخخييييييييييييف أهو هو ده اللي انا بتكلم فيه مش أي حد يعمل أي حاجة تعجب الناس :)

غير معرف يقول...

اسمي أشرف
علي فكرة انا فاهم انك مش بتمدحي لكن بتتكلمي عن النقط الايجابية في الاعلان ده مع ان سلبياته اكبر
يعني من وجهة نظر الدعاية انا شايف
ان في حاجات اجمد بكتير وتبهر الواحد عن المفتش كرومبو ده اللي الغازه بسيطه وحلها اهبل يعني مافيش حاجة تبهرنا اوي تخلينا نعجب بفكرته
انا شايف ان السبب الوحيد اللي يخلينا نتكلم عليه هو نقضه فقط لا غير
اهو يمكن لو حد من السذج فكر يتصل وقرا موضوعك يفهم ان ده نصب بدل مايحصل العكس ويتشد ليه اكتر وتكثر ضحايا المفتش كرومبو

بصراحة انا مش هقدر اجامل واقول اني متفق في ان الاعلان ده فيه اي ابتكار او شكل جديد للدعاية لا بالعكس مستفز جدااا ومايستاهلش غير النقض
دي وجهة نظري ارجو ان تتقبليها

اثار موضوعك مازالت تستفزني وتجبرني علي التعليق بكل صراحة
تحيااااااتي

شيماء الجمال يقول...

أشرف :)
يا سيدي رايك على عيني و على راسي و شكراً على إهتمامك وتعليقك:)
شفت المسج بتاعت كورومبو عن فوز الأهلي في اليابان؟! لسة شايفاها النهاردة
---------
قولي بقى ..أيه الحجات اللي تشد أكتر من المفتش كورومبو ؟

Ahmed Hishmat يقول...

على فكرة أنا بحب أتفرج على كورومبو جدا
دمه خفيف
بيفكرني بحدوتة قبل النوم
بس طبعا مش هتصل
لأنه كلام أوهام وفاضي
بس الفكرة لذيذة
بتشدني قوي
أكتر من أي إعلانات مسابقات تانية

شيماء الجمال يقول...

أحمد حشمت :)
مه البني آدم ما ينفعش ياخد كل حاجة جد جد جد، العيشة بقت صعبة ومملة ولازم حاجة هايفة تفرفش من وقت للتاني

-_- يقول...

الابداع وحده ينجح

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

زوار المدونة