الأحد، 21 ديسمبر 2008



في الطريق ...

رغبة ٌ عارمة تجتاحني الآن للكتابة ، وكيف لا و قد كان اليوم ملهماً لي الي أقصى درجة بداية ً بطريق شرم الشيخ و أنا في السيارة و البحر على يميني و الجبال على يساري و سي دي فيروز في مشغل الإسطوانات ، سي دي خاص نسخته بنفسي ليلتها ليتناسب و الطريق الذي أعشقه :خليك بالبيت ،معرفتي فيك ، صباح و مسا،ليالي الشمال ، قدش كان في ناس ...و أكثر

الجبال، وفيروز، و رواية " ورّاق الحب" ..تلك الرواية التي أضافت للساعات معنً خاص .

كان قلبي يخفق طول الطريق بلا توقف! كم تمنيت لو أوقف السيارة و أركض بلا نهاية على هذه الرمال ،كم تمنيت أن أخرج الكاميرا و أصور التكوينات الجبلية المذهلة ، أن أفتح ذراعي على آخرهما و أطلق صرخة ً مدوية أخرج فيها كل ما يضايقني و يؤرقني ..لا عليكم ، فعلت هذا كله في الخيال ..فعلته فعلاً بكل ما أوتيت من قوة ، أحياناً يكون الخيال أعمق من كل الحقائق : )

كنت أربت كل فترة على كف محمد ،الذي يسنده دائماً على فرامل اليد ، هكذا هي عادتي كلما شعرت بالحب نحوه !


لا أدري لما أراك في كل رواية اقرأها

حينما يكون البطل عاشقاً أسطورياً

حينماً يكون قاسياً

فاتراً

ماجناً

زنديقاً !!

حبيبي ..

الكلمات و الأغاني و الألحان

خلقت جميعاً لتتحدث عنك !

-----------------------------------------------

كتبت يوم 5-12 في السيارة في طريقي لشرم الشيخ. وقد قمت بالتقاط الصور بنفسي من نافذة السيارة.

هناك 12 تعليقًا:

محمد عتلم يقول...

جامد اوى الطريق ده وكمان مع فيروز
وكمان اكيد حلوه الاحاسيس اللى اللى تخليكى تطلعى الكاميرا وتصورى والعربيه ماشيه
دى اكيد الرحله كانت حلوه
عموما شكرا على مداعبة الذكريات وزغزغة الاحاسيس عشان انتى بتتكلمى فى حاجه انا بحبها اوى الا وهى ركوب السياره والسفر ورؤية مناظر جميله وتصويرها لالالالالا الموضوع كبير
وبالنسبه للتصوير ارجو انك تشرفينى فى المدونه بتاعتى واكيد هتعرفى انى قلت الكلام ده فعلا وانا فاهمه وحاسه
وتقبلى مرورى وشكرا لكى ولمدونتك

شيماء الجمال يقول...

محمد عتلم :
انت بتشكرني !! ده انا اللي اشكر مصور مبدع زيك انه يدخل مدونتي و يقول كلمة حلوة على صورة من تصويري ! يا أستاذي أنا لسة مبتدئة :)
مدونتك جميلة و صورك أكثر من رائعة

مجلة الأم الصغيرة يقول...

رائعة كعادتك :)

Ahmed Hishmat يقول...

السفر ملهم جدا للخاطر
يكفي أن تري العين جديدا
يكفي أن تشاهد الطبيعة
التي لم تخترقها أفعال الإنسان
والحياة الميكانيكية
......................
أنا كنت برده مسافر يومها بورسعيد
منتهى الجمال الذي يعطيك
براح الكتابة والعشق
ولكن لأنني كنت في رحلة عمل
فلم أستطع أن استمتع بذلك
ولأنني كنت أيضا لوحدي
فلم أجد من يعينني على الاستمتاع
.....................
حمدلله على سلامةالوصول
...........................
............................
في أسئلة ملحة على مدونتي
يهمني جدا إجاباتك عليها
أوعي متجيش ..

Ahmed Hishmat يقول...
أزال المؤلف هذا التعليق.
3aSef يقول...

بووووست جميل مليء بالمشاعر والرقة :) :)
والصور جميلة :)
ووصفك للعاشق اكتر من رائع :))

كلام حسام يقول...

الخيال أعمق من كل الحقائق : )

تصدقي اني انا عايش كده

شيماء الجمال يقول...

أحمد حشمت :
هدخل مدونتك قريب اوي يا أحمد بي أصل الدي اس ال بايظ و هتشل !

شيماء الجمال يقول...

عاصف :
شكراً على ذوقك

شيماء الجمال يقول...

حسام
انا عارفة انك عايش كدة :)

كلام حسام يقول...

انا داخل تاني علشان اقول لحضرتك حقيقي منظر الورد جميل وراكي
حاسس انكم متناغمين اوي مع بعض

شيماء الجمال يقول...

حسام :)
شكراً عزيزي ، ده بس من ذوقك

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

زوار المدونة