الخميس، 1 يناير 2009

سفيرتي الي النجوم

معرفتي فيك
إجت عا زعل
معرفتي فيك
ما كانت طبيعيي
من بعد ملل
حبك لإلي
بلش متل الشفقة
كان بدي حنان
و ما كنت سألاني
و علقانى بهالحلقة
محتاجى إنسان
بس اليوم
ما بعرف كيف قلك
يمكن هلق عم قلك
حبيبي
لآخر مرة بقلك يا حبيبي
مش أنت حبيبي
----------------------------
هذه الأغنية تلمسني كثيراً ،دائماً ما أسمعها ،يشغلني جداً شعور هذه المرأة ..هل تحبه أم تكرهه؟ هل تعني انها خدعت نفسها و أوهمت نفسها ..فعلاً أحتار ..
عندما تعني فيروز :حبيبي لآخر مرة بقلك يا حبيبي ..أشعر أنها تقولها من وراء قلبها ..انها تحبه ..لا يمكن أن تقول امرأة حبيبي بهذه الطريقة وهي لا تحب ، جميل في هذه الأغنية انها تأخد خيالك ..فقط اذا كنت مسترحيا ،مستمعاً بعناية.

هناك 5 تعليقات:

محمد عتلم يقول...

طبعا بتحبه جدا
عموما فيروز تعتبر من رموز الفن والموسيقى وكمان زياد ابنها لما وزع الالبوم ده كان جامد جدا ومازال طبعا راجل ملوش حل ... عندى ثقه فيك كانت رائعه وكيفك انتا كمان مفتريه
الكلام على فيروز مش هيخلص
على فكره انا بحبلها الاغانى ال LIVE ومنا حبيتك اللى مافيهاش غير كلمة حبيتك وكمان ياليلى ليلى بموت فيها وحبيتك باص

Ahmed Hishmat يقول...

هيه بتقله كلام عادي ومتكرر
في الظروف دي
بتحكي حكايتها
إنها اتعرفت عليه بعد خروجها من
سقطة عاطفيه عاشتها هيه
وهو كان جنبها في الوقت ده
هيه حست منه الحب
بس هيه فكرت بعقل زيادة عن اللزوم
واعتبرت حبه ليها ده نوع من الشفقه
لانها في وقتها كانت محتاجه لحنان
عشان تخرج من أزمتها
دوعشان كده قررت إنها متكم\لش معاه
قصة الحب دي
لأنها متنفعش تكمل
لأنها في رأيها إحساس وهمي بالحب
مش حب حقيقي
......................
يمكن أجمل ما في الأغنيه
صوت فيروز
وإحساسها
ورقتها
..............
وجميل قوي اختيارك

Ahmed Hishmat يقول...

انا رجعت وسمعت الأغنية
لاحظت إن فيروز بتقول كلمة حبيبي
في جملتين أخر الأغنية
الأولى لأخر مرة بقلك ياحبيبي
وهنا فيرو بتقول كلمة يا حبيبي منفصلة عن الجملة لوحدها كده
بصوت دافي قوي
والجملة التانية
مش انت حبيبي
عل بعضها
بطريقة أسرع من التانية
وفيها حنيه أقل بكتير
من اللي قبلها
.......................
اللي وصلتهولي فيروز في الأختلاف اللي أنا قولت عليه ده
أنها كانت بتحبه ( وده بيبان في طريقة تعبيرها وصوتها في نطقها لكلمة حبيبي في الجملة الأولانية )
وبعد كده لما فكرت وقررت تنهي لقصة دي
نطقتها ( كلمة حبيبي ) في الجملة التانية بمرارة قوي كأنها بتقولها وتجري
............................
بجد بجد
أنا كنت هبكي وأنا بكتب الكلام ده
وأنا بسمع شريطها ده
ليه كده بس يا شيماء

شيماء الجمال يقول...

محمد ..فعلاً الأغاني اللايف حلوة جداً جداً ..الأغاني دي بحبها كلها ..أنا مش عارفة فيروز بتفكر ازاي ؟؟ سمعت بيت صغير بكندا ؟ دي بتغني لبيتها !!

شيماء الجمال يقول...

حشمت ..شكراً يا صديقر انك رحت سمعت الأغنية عشان تشاركني فيها و تحليلك ليها جمبل و منطقي جداً

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

زوار المدونة