السبت، 17 يناير 2009

أيامي اللي فاتت


ا صحابي :

عايزة أقولكم اني آسفة أوي عشان إتأخرت عليكم ، بصراحة أنا مبسوطة جداً جداً ،عمري ما كنت أتخيل اني لما أغيب اسبوع هلاقي هذا الكم الهائل من الناس بيسأل عليا ..كذا حد سأل عليا و قاللي انت ليه مش بتكتبي حاجة جديدة ..أنا مكنتش متصورة أن في ناس بتحب تدخل و تقرى !

أيامي اللي فاتت كانت غريبة جداً كنت كل يوم أدخل البلوج أكتب كام سطرو في الآخر أغير رأيي و ما أنشرهمش،معرفش ليه ؟ أتضايقت شوية من شغلي ،مديرتي كانت واعداني انها بعد 3 شهور هتزود مرتبي و أنا صدقتها و دلوقتي بقالي ست شهور و مفيش أي تغيير.. بتقول الميزانية لا تسمح !! بس، فكنت حاسة بإحباط ،أنا مبسوطة ف شغلي ومش عايزة أسيبه بي مبحبش حد يستغل طيبتي و يديني على قفايا .مش عارفة أعمل أيه ؟

يوم الخميس كان يوم جميل أوي ،عملت كوباية كاكاو بليل و سهرت لوحدي أتفرج على فيلم ألوان السما السابعة ،الفيلم ده جميل جداً ,بيحكي عن فتاة ليل حبت راقص تنورة صوفي ..الفيلم بيتكلم عن التصوف و الزهد و البعد عن الحياة المادية ..بيتكلم كمان ان الرقص الصوفي ده بيخلي الواحد حاسس انه طاير ..احساسهم في الفيلم شجعني اني اشغل مزيكا صوفية و افضل الف و الف ، بس طبعاً وقعت بسرعة و مع ذلك الإحساس كان لذيذ ،حسيت ان الدنيا بتلف و اني بطير و بلف معاها !!

أكثر لقطة عجبتني في الفيلم لقطة ليلى علوي و هي بتشرب كركديه ساقع و كأنه خمر و بتسمع مزيكا و بترقص عليها هي و صاحبتها ..موسيقى الفيلم أكثر من رائعة ،لدرجة اني ما قدرتش امسك نفسي و بعثت لتامر كروان رسالة - مؤلف الموسيقى- بقو له فيها قد أيه المزيكا حلوة و ملهمة و سألته لو فيه سي دي ..لكنه للأسف قاللي لأ !!..جالي شوية احباط و حسيت ان بلدنا دي مش بتقدر الفنانين اللي بجد ..

هناك 3 تعليقات:

محمد عتلم يقول...

حمدالله على السلامه ياعم
انا مشفتش الفيلم ده بس نفسى اشوفه فعلا

شيماء الجمال يقول...

الله يسلمك :)

wafaa يقول...

فعلا موسيقى الفيلم تجنن
وحمدلله على السلامة دى تقريبا اول زيارة ليا بس مش الاخيرة ان شاء الله

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

زوار المدونة