الاثنين، 27 أبريل، 2009

Stick on wall من اعلانات الشوارع ...لغرفتك مباشرة !! ً



حوار شيماء الجمال

عندماترى ملصقات stick on wall لن تصدق انها نتيجة جهد مصري وفردي في نفس الوقت ! فكرة (stick on wall من فكرة اعلانات الشوارع ولكن هنا توظيفها مختلف شوية،فهي ملصقات يمكن أن تلصق على حوائط الغرف لإضفاء جو ديكور مختلف ومتميز..كل واحد وذوقه !


يوجد تنوع شديد في الألوان والتصميمات والأحجام اللي ممكن تبدأ بسنتيمترات وتصل لكذا متر وطبعاً السعر بيتغير على حسب الحجم والتصميم لكن المختلف في هذه الملصقات عن ورق الحائط أنها مصنوعة من مادة لصق مختلفة ،اسمها "الفينيل المبلمر"، لا تترك أي أثر عند نزعها، كما يمكن لصقها على أي سطح طالما انه بعيد عن الماء أو البلل.

صاحبة الفكرة داليا نبيل خريجة فنون تطبيقية ،عملت من قبل كمصممة جرافيكس ثم بدأت هذا المشروع الذي وضعت فيه خلاصة تجاربها ،المشروع حاليا ً عبارة عن موقع على الإنترنت وجروب على الفيس بوك ..حاورنا داليا نبيل عشان نتعرّف أكتر على الفكرة :

هل stick on wall كانت مشروعك الأول ؟

أنا طول عمري كان عندي حلم اني أعمل حاجة مختلفة ما اتعملتش قبل كدة،من 2001 وأنا بفكر هعمل أيه،الموضوع ابتدى لما مرة كنت قاعدة على الإنترنت واتفتتحتلي صفحة فيها اعلان عن ستيكرات بتتلزق على اللاب توب وبتغير شكله خالص،ساعتها الفكرة دي كانت جديدة خالص في مصر،رحت بسرعة منفذاها وعملت جروب على الفيس بوك وموقع على الإنترنت وابتدى الموضوع يشتغل كويس قوي و بعد كده شبه توقف.

ليه ؟

الناس بتخاف على اللاب توب ،بيخافوا يشتروا لاب توب ب 3000 جنيه و يبوظ من الستيكر بالرغم من ان ده عمره ما هيحصل لأن الخامات بتاعة الستيكرز دي كويسة جداً و بتستخدمهاhp ..بس هو الشعب المصري بيخاف و عنده فوبيا.

وازاي بقى ابتدت الفكرة ؟

لما عملت فكرة اللاب توب ونفذتها فكرت طب ليه ما نعملش الفكرة دي على أسطح تانية؟ حوائط،مرايات،زجاج ..أي حاجة .حسيت انها هتبقى اسهل بكتير من ورق الحائط، الفكرة موجودة هنا بس للأطفال لكن نادراً ما تلاقي ستيكرات حلوة للكباروسعرها كويس ،أنا عملت بحث صغير كدة عن الناس اللي عاملة الفكرة دي برة ،لقيت الأسعار بتبدأ من 120 يورو ! ده استحالة ينجح في مصر طبعاً الناس صعب جداً يلزقوا ستيكر ب 120 يورو!


طب و أيه الحجات اللي فكرتي فيها وانتي بتنفذي الفكرة دي أو بمعنى تاني أيه اللي كان مقلقك؟

فكرت في كذا حاجة ..الاول الأسعار كنت عايزاها تبقى في المتناول، عشان كدة اسعاري مثلاً بتبدأ من 120 جنيه. تاني حاجة الخامات ..بصراحة دي كانت أصعب حاجة لأني كل ما كنت بجرب خامة ورق كنت بلاقيها بتسيب أثر لما تشيلها وأنا كنت عايزة حاجة تحافظ على نظافة الحائط،لحد ما لقيت الخامة اللي بشتغل بيها حالياً.

كلمينا بقى عن تصميماتك؟

التصميمات متنوعة وبتناسب كل الأعمار من أول غرف الأطفال لحد غرف الكبار وكمان في أفكار جديدة للمرايات و المطابخ والحمامات ..ده غير اني ممكن أعمل أي تصميم حد يختاره وممكن ساعتها يلزقه في غرفته أو يهادي بيه حد.عموماً اشكال التصميمات كلها موجودة على الموقع وعلى الجروب وممكن كمان عمل أوردر أون لاين.

وأيه افكارك الجديدة ؟

هقلك سر أول مرة أقوله لحد،أنا كنت لسة بشتغل في الفكرة دي دلوقتي ..أنا طبعاً مصممة جرافيكس، لكن عمري ما هعرف اعمل كل التصميمات اللي في الدنيا كل ،عشان كدة هعمل مسابقة للتصميمات الألترا مودرن والشرقي ،والتصميمات اللي هتفوز هتبقى معانا وهيبقى للمصمم بروفايل في الموقع بتاعنا وكدة ..

حلوة الفكرة ..

آه ، حلوة لسببين: اولا ً، انها بتخلي يبقى فيه تنوع في الشغل وكذا دماغ بتصمم. ثانياً، أني بساعد ناس جديدة فنانين بجد لكن ممكن ما يكنش عندهم فرصة يظهروا شغلهم.

ده غير اني بفكرأعمل "كانفاس"و دي عبارة عن قطع خشبية عليها تصميمات برضه وهدور ليها على مصممين تانيين غيري.

في النهاية عايزة اسئلك سؤال ..الناس بتتعامل ازاي مع الشغل اللي بتعمليه؟بيتعاملوا معاه على انه فن حقيقي ولا على انه أي سلعة استهلاكية وخلاص؟

بصي ..بتختلف من شخص للتاني ،يعني فيه واحد بيهيف من الموضوع ومش بيبقى متخيل تماماً المجهود اللي فيه..التصميم واللف والشراء ..وفي حد تاني بيبقى مقدر جداً جداً خصوصاً لو الشغل معمول مخصوص عشانه.

هناك تعليقان (2):

اشتباه 83 يقول...

بجد يا شيماء أنا بتابع مدونتك بقالي أسبوعين تقريبا

ولولا اني مشغولة في امتحانات الماجستير اليومين دول كنت تابعتك كل يوم

عايزة أشكرك جدا على الاحساس الرائع الي بحسه لما بدخل هنا وبقرأ

والمدهش انك أول مدونة اقرأها فعلا ووصلت ليها بطريقة عجيبة أصلا


وتشكيلة المقالات الفنية ديه بجد ممتعة أوي

ربنا يبارك فيكي

استمري للتقدم أكتر وأكتر

اشتباه 83 يقول...

بجد يا شيماء أنا بتابع مدونتك بقالي أسبوعين تقريبا

ولولا اني مشغولة في امتحانات الماجستير اليومين دول كنت تابعتك كل يوم

عايزة أشكرك جدا على الاحساس الرائع الي بحسه لما بدخل هنا وبقرأ

والمدهش انك أول مدونة اقرأها فعلا ووصلت ليها بطريقة عجيبة أصلا


وتشكيلة المقالات الفنية ديه بجد ممتعة أوي

ربنا يبارك فيكي

استمري للتقدم أكتر وأكتر

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

زوار المدونة