الأربعاء، 15 أكتوبر 2008



عن "ستارة " و الفحت ...و أشياء أخرى

بجد والله مش عارفة أعتذرلكم ازاي، عارفة اني مقصّرة مع الكل ، لا بكتب بوستات جديدة ، ولا بقرأ بقالي كتير و حتى لما بقرأ مش بعلّق على كله و دي - والله- ما عادتي. السر يا أصحابي في تسلمي لوظيفتي الجديدة .كنت بشتغل في مدرسة دولية اسمها CESسبتها و اشتغلت في مركز اسمه "ستارة" وهو مركز متخصص في المسرح و الدراما للأطفال بس باللغة الإنجليزية. احنا بنقرا أصول القصص يعني المصادر الأصلية و بنكتبها بطريقتنا بطرية تربوية و مناسبة للثقافة بتاعتنا ، و بعد كده بنبعت نصمم الأقنعة و الدمى و المسرح في بريطانيا و نبتدي نعمل المسرحيات و الورش مع الأطفال..تمام كدة ؟ أنا دوري يكمن في إدارة هذا المكتب و الدعاية له و تصميم بعض البرامج .

نضيف على كده موضوع الكتابة ، أنا بجهز نفسي دلوقتي عشان أكتب باللغة الإنجليزية بجانب اللغة العربية و طبعاً اختكم لسة على قدها ، المقال بياخد مني مش أقل من 3 ساعات و ان شاء الله هيبقى عندي خبر كويس كمان شهرين كده.مش عايزاكو تزعلوا ، المركز و الكتابة و البيت و جوزي و ابني !! خلاص برج من نافوخي هيطييير..

الصور دي صورمن "ستارة" ، أيه رأيكم فيها ؟
الموقع :www.sitarakids.com

هناك 15 تعليقًا:

مصطفي النجار يقول...

ربنا يعينك
ويوفقك دايما

شيماء الجمال يقول...

شكراً يا دكتور مصطفى

غير معرف يقول...

فتحتى نفسى على التدريس :)
أنا بفكر جدياً إنى أسيب الصحافة و أبتدى أشوف نفسى فى أى مكان تانى عمرى ما تخيلت نفسى فيه ..

حاسة بإنى عايزة أكتشف نفسى لسه ..

ربنا يعينك

كلام حسام يقول...

ان شاء الله تكون كل اخبارك جميلة يا شيماء

Alkomi يقول...

انا جاي اسلم عليكي

للاني ماشوفتكيش من زمان

عايز اسالك سؤال

انتي خريجة كلية اداب القاهرة او عين شمس قسم مكتبات ؟

Alkomi يقول...

ايه ده بقى

انا كنت في مكتبة البلد يوم الكتاب ده ازاي ما شوفناش بعض؟

دانا حتى كنت جاي من اسكندرية

يالا خير و تتعوض

مجلة الأم الصغيرة يقول...

ربنا يوفقك يا شيكو و تفضلي دايما تقدمي حاجات مفيدة
بس ماتغيبيش عننا كتيير بتوحشينا :)

غير معرف يقول...

مدونتك غاية في الروعة وربنا يوفقك على طول ، واتمنى اشوفك في القاهرة قريب انا هكون موجودة اخر اسبوع في الشهر وهحضر حفل توقيع كتاب ابيض واسود في مكتبة ديوان الزمالك، والكتاب ده على فكرة هيعجبك لأنه فيه لغة ساخرة فيها منك كتير قوي

رباب

mohra يقول...

شيماء
انا لسه مكتشفه مدونتك قريب
وعجبتنى و عجبنى اسلوب حياتك جدا
بس خلاص

شيماء الجمال يقول...

مها ..جربي بس يعني التدريس ده خنيق إلا إذا كان في أماكن دولية تقدري تطلبي فيها أي حاجة و تتعمل
تحياتي

شيماء الجمال يقول...

محمد الكومي ..
أنا خريجة آداب عين شمس قسم ارشاد سياحي

شيماء الجمال يقول...

محمد الكومي
غريييبة جداً دي :) بس لعلمك الناس اللي انت متعود تشوفهم صور بس ممكن ما تعرفهمش في الحقيقة

شيماء الجمال يقول...

كاريمان ...بجد انتتاو وحشتوني أوي أوي

شيماء الجمال يقول...

رباب
للأسف مش هعرف انزل اليومين دول :)
بس الكتاب عجبني جداً جداُ

شيماء الجمال يقول...

مهرة ..،نورتيني

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

زوار المدونة