الخميس، 30 أكتوبر 2008

مع نفسي في المساء

مه لازم أكتب ، لو مكتبتش النحس ده مش هيتفك ! بقالي 3 أسابيع مش عارفة أكتب أي حاجة بالعربي خالص ،كتبت شوية كدة بالإنجليزي لكن العربي مش جاي و الموضوع ده عاملي إكتئاب ،مش عارفة مالي اصلاً .أدخل ع البلوج عشان أكتب أروح كاتبة 5 سطور و طالعة و مكملهمش ، مش قادرة أعلق عند حد ! بدخل أقرا المواضيع ومش بعرف أكتب تعليقات ! و في مدونات كمان تايهة مني ..

قررت أكتب شوية النهاردة يمكن التواصل يرجع المية لمجاريها ، أنا مضغوطة جداً و الكتابة دي عايزة مزاج عالي و روقان ،أنا في أوقات ببقى قاعدة جمب الكمبيوتر بقول اللي عايزة أكتبه بصوت عالي و مش قادرة أدوس على الكي بورد من كتر التعب ! وصلت للمرحلة دي تخيلوا !

في حاجة غريبة كمان ، بقالي شهر و نص مش حاطة غير شريط واحد ف العربية ،عمرو مصطفى الجديد ، الشريط عاجبني جداً و الواد ده أصلاً احساسه عالي و بحبه من زمان ، من زمان قوي ،من قبل ما يبغني أصلاً.ده في العربية ، انما ف البيت فالملكة هي فيروز التي أشعر بنفسي فيها ،أغمض عيني في المساء و أغني "أنا لحبيبي و حبيبي الي " ،هو صحيح أنا لحبيبي و حبيبي الي ؟ مش عارفة ..نوع من التوهان الجواني على رأي الأخ سعودي !

أشرف توفيق :قريت حوارك ف وشوشة جميل أوي ،تهامي : كنت منور صباحك سكر زيادة ، حمدي:قريت موضوع المنقبات و المترو ..تحفة ، حسام : أنت ديماً مدونتك على بالي ، كاريمان :بحبك جداً ، لولا: أنا لسة بدخل عندك،عمرو فاروق : أنا جزمة بقالي كتير ما دخلتش عندك و لا عند أشرف توفيق ولا عند أحمد حشمت.كل الناس اللي بتدخل هنا ..وحشني كلكم أوي أوي :)

أنت أيها المميز ، يامن تعرف أنك أنت المميز،يامن لاتدخل الي هنا أبداً ..رغم كل شئ في الدنيا ..سيظل مكانك في قلبي دوماً كما هو ..أتذكرك و أقابلك في كل أغنية لفيروز ..

عارفين أنا نفسي ف أيه دلوقتي ؟ نفسي أروح السينما ،فيلم زي النهاردة و فيلم تاني أجنبي بتاع بريس بروسنان مش فاكرة إسمه.و آكل ساندوتش تشيكن فيليه من هارديز ، بس يكون عليه جبة زيادة و ماشروم صوص ! و عايزة كمان واحدة كوكيز و سينامون رول ..
عايزة آخد العربية و أطلع ع الساحل لوحدي،عمري ما عملتها قبل كده ، بس حاسة اني وصلت لدرجة من الجرأه ان أعمل كده..الله ع الساحل ف الشتا وهو فاضي ، بنطلون واسع مزركش فضفاض و عليه بلوزة واسعة جداً و شبشب بصباع مريح و طاقية خوص عليها زهور ..عايزة أحط ياسمينة ف بقي و أمص الرحيق اللي فيها ببقي ، دايماً بعمل كده ، طعمه بيبقى حلو مش كدة ؟ ياااااااااااااااه ، هو ده يا ريت بقى لو فيه أصداف و صخور شكلها حلو أقعد أتفرج عليهم و المهم ف جردل بلاستيك ..ونجمة بحر كمان ، نفسي أوي أشوف نجمة بحر و أصورها جمب آثار الأقدام ...
الساعة واحدة وربع و غالباً بكرة هقوم مخضوضة على صوت المنبه الساعة ستة بيصحيني من عز النوم ..سلام ، أنا قايمة أغسل سناني و أنام ، خلي نجمة البحر دي ف الخيال و بس ..مش وقتها .
باي

هناك 15 تعليقًا:

mohra يقول...

مش ممكن
انا لسه كاتبه نفس الكلام
بسمع عمرو مصطفى فى العربيه و فيروز فى البيت
و كمان ايه شفت زى النهارده...بس وحش بلاش تشوفيه
اقرى البوست الاخرانى بتاعى عشان تصدقينى

كلام حسام يقول...

شيماء الجميل
انتي لذيذة اوي وعفوية مش مكلكعة كده وبتدوري علي كلام كبير ومفردات
حلوة اوي فضفضتك ما تقلش ابدا عن حلاوة مدونتك ولا جمال خيالك
مش هاقولك شكرا اني اسمي جه مع اصدقائك اللي اتكلمتي عنهم لان كلمة الشكر بقت مستهلكة جدا
الجميل وانا بشوف كلامك لنهايته قلتي قايمة تغسلي وفي جزء من الثانية فرحت فيكي قولت ماتش غسيل واكيد الاتوماتيك بنت البواب استلفتها
بس طلعت سنانك

مجلة الأم الصغيرة يقول...

أو لا لا أنا اسمي اتذكر هنا :) :) :)
و كمان جنبه أحلى كلمتين في الدنيا
بحبك أكتر يا شيكوو يا جميلة
و ربنا يسعدك و يحققلك كل اللي بتتمنيه :)

Sweet Violet يقول...

كلامك خلانى اتنقل معكى لأحلامك و اعيشها

مش هاتصدقى لو قولتلك انى بجد شميت ريحه البحر و انا بقرأه (:

غير معرف يقول...

مش مصدقة إنى لاقيت حد زيى بيحب عمرو مصطفى
شريطه المفضل عندى هو و حماقى ..
مش عارفة ليه ! ..بس أنا بحب الحاجات اللى بحبها و أنا مش عارفة لها أسباب ..

أنتى عارفة نفسى فى إيه جداً جداً , و مش هايتحقق لإنى محجبة و أعتز بحجابى طبعا
إنى أمشى بليل على البحر أو فى أى تة فيها هوا و شعرى يطيييير ..
بجد مسيطر عليا الحلم ده أوى

لحد ما بصحى على صوت المنبه برضه
:s

romansy يقول...

اسلوبك جميل يا شيماء
وكمان تصدقى انا برضه نفسى اروح السينما بقالى فتره كبيره بس لاسف مفيش وقت
اهم حاجه دلوقتى انك تكونى غسلتى سنانك
ونايمه مرتاحه
احلام سعيده
احلام تحقيقها
وتروحى الساحل

شيماء الجمال يقول...

مهرتي ..
انت أول واحدة في الدنيا بتقول ان زي النهاردة وحش :)

شيماء الجمال يقول...

مهرتي ..
انت أول واحدة في الدنيا بتقول ان زي النهاردة وحش :)

شيماء الجمال يقول...

حسام :
هههههههههههههههههه
مساء الفل

شيماء الجمال يقول...

كاريمان ..و أنا كمان بموت فيكي

شيماء الجمال يقول...

ضد التيار :)
ربنا يخليك ..هدف المدونة دي اني أكون صادقة جداً مع نفسي

Ahmed Hishmat يقول...

أنا ممكن أسامحك
بشرط تقوليلي على حكاية الياسمين دي
أول مرة أعرفها منك
................
على فكرة النت كان قاطع من فترة عندي ومكنتش بعرف أعلق عند حد
بس كنت متابع
...........
ربنا يعينك

Ahmed Hishmat يقول...

اه صحيح
انا من فترة عايز أسألك على الكتاب اللي انت بتقريه اليومين دول
كتاب (( النبي ))
ده بتاع مين
وبيتكلم عن مين
وأعرف أجيبه منين

شيماء الجمال يقول...

أحمد حشمت :)
بص يا سيدي لو قطعت الياسمينة و قلبتها و حطتها ف بقك هتلاقي طعمها في سكر ، ما تعرفش ولا ايه .؟

كتاب النبي كتاب ل "جبران خليل جبران" و بتكلم عن آراء جبران في قضايا مختلفة كتاب نثر يعني.
تجيبه من مكتبة الشروق أو الديوان :)
هو اصدار الشروق ، لأحمد عكاشة

شيماء الجمال يقول...

رومانسي و مها ، ربنا يخليكوا منورين

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

زوار المدونة