السبت، 27 سبتمبر 2008


مقالتي في "شباب مصر"
لقراءتها في الموقع ، اضغط هنا..و للبقاء في المدونة اتفضل اقرا هنا :
-----------------------------------------------
الشتيمة على طريقة دبور !!
A7A كلمة تبدو صادمة في بداية المقال ،قيلت منذ شهرين تقريباً على لسان أحمد مكي الممثل الشاب - سامحه الله - فتحولت الي ظاهرة و أصبحت بعدها بإسبوع مانشيتاً كبير الحجم في واحدة من اشهر الصحف الفنية و عنواناًَ للكثير من بوستات المدونين الشباب!

تسألني أيها المحترم ..ما معنى A7A ؟ أقول لك ببساطة أنها كلمة "قبيحة" مكتوبة بلغة الفرانكو أراب أو لغة الشات ، إقرأ رقم 7 حاء ، ينتهي الأمر و تفهم الكلمة..هي لديك استفسار آخر ؟

عندما كتبت صحيفة الفنية هذه الكلمة في المرة الأولى كانت تناقش فيلم مكي الجديد، ولكي تتهرب من النقد و المساءلة قامت بعمل مقابلة مع مكي في العدد الذي يليه مباشرةً على سبيل النقد و الهجوم و لم تنس طبعاً وضع الكلمة بالفونت الكبير في الصفحة الأولى للمرة الثانية ، فهذا هو الطعم الذي سوف يصطاد الشباب !

مر الوقت و نسيت الموضوع ، حتى إشتريت أحد الصحف الرياضية الشبابية جداَ الأسبوع الماضي ، وهذا هو المانشيت الرئيسي على الصفحة الأولى: "احرقهم...يا زمالك ، فلوس و دفعولهم،الأهلي و ساندهم ، جمهور و شجعهم، إعلان و كبرهم ، فعلاً ..A7A يا لعيبة " !!

هل وصل الأمر الى هذه الدرجة ! نسب اللعيبة علناّ في صحيفة رياضية! .برافو عليك والله يا مكي،إستطعت أن تترك بصمتك جلية في وسائل الإعلام المقروءة ، و المسموعة ،و المتشافة ...لكن بصراحة الخطأ ليس خطأك..ألا يوجد رقابة توقف هذه المهزلة ؟ أم أن حرية الصحافة أعطتنا الحق أن "نشتم" الناس على طرية مكي !
---------
ملحوظة : هذه المدونة لا تشجع البذاءات و الكلام "الأبيح"، بس الواحد متغاظ بصراحة !! الجورنال الأول هو "وشوشة" و التاني هو "شووت" من باب العلم بالشئ.
رابط مهم : موقع عشرينات كتب عن نفس الموضوع قبلي بيومين ، أنا كتبت المقال يوم 24 مما يعني إني مش أنا بس اللي متضايقة ...

هناك 20 تعليقًا:

غير معرف يقول...

اصل تقريبا دى بقت موضه

يعنى انت كوووول لو قلت الكلام ده

!!!!!!!!!1

غير معرف يقول...

بصى يا شيماء أنا كمان مش راضية عن العنوان ده و لا عن اللى حصل ..
بس عارفة ..
أنا مش غايظنى غير حاجة واحدة بس ..
الناس لما جت تسمع الكلمة من هيثم " معظم الناس مش كلهم يعنى " , كانت تسمعها من هنا و تضحك ..
و معظم الشباب كانوا فرحانين بالفيلم أوى و بيضحكوا كده ..

لكن أول ما الكلمة نزلت فى جورنال , إزاااى ..قباحة ..قلة أدب !
أنا معاكم إنها حاجة غير لائقة طبعاً و إن إستخدامها فى الجورنال غير التلفزيون ..لكن كان فين إعتراضكم الجميل " كلامى للشباب اللى كان بيضحك فى الأول " عليها لما كنت فى التلفزيون ؟
فين رقابتنا ؟ لو كانت موجودة من الأصل كانت اتمنعت إنها تنزل فى الجريدة أساساً ..
لكن ما أجيش أسمح بيها فى التلفزيون اللى بيشاهده الملاييين ..و أمنعها فى جريدة ! , سبحان الله ! أين المبدأ !؟

بس صدقينى أنا مش بدافع , أنا بهاجم الإتنين .. اللى قالها فى التلفزيون ..و اللى حصل فى الجورنال

بالمناسبة
أنا صحفية بجريدة شووت
:))

و مساءك سكر ..

غير معرف يقول...

عايزة اقول حاجة كمان ..
على فكرة زى ما قال أول تعليق
أنت " كوول " جداً لو قلت الكلام ده
بل إن الكلمة دى بمصطلحها الجديد بتاع إتش دبور بقى يتقال بين الأوساط الراقية جداً عادى أوى , و بأسلوب شيك جداً ..

شيماء الجمال يقول...

أنا لما بهرج بقول كلمة دبور مع صحابي ..لكن يا مها في فرق بين اني اهرج بيها و في فرق اني أشتم لعيبة كرة قدم ..المعنى هنا اختلف..الأولانية تهريج و النانية إهانة !
--------------------
و بالنسبة لوشووشة ..عارفة لو كانوا بينقدوا نقد بناء كان ماشي..لكن انا متأكدة امهم بيهبلوا و عايزين يبيعوا على حس الكلمة فاهماني ؟

شيماء الجمال يقول...

ماجنوليا ..
كل واحد حر يتكلم بالطريقة اللي هو عايزها :) إعتراضي ع الإهانة و فرض اللفظ على الناس ..لو حد ماشفش الفيلم او راجل ملوش في الحوارات م شهيقراها زي مكي ..هيقراها زي ما هي :)----------------
كمان انا معترضه انها تتقال في الفيلم..

أمير البلانكو يقول...

شيماء الجمال

كل سنه وانتي طيبه

أحييكي علي تناولك للمواضيع المهمه التي تمس مشاعر الشعب المصري
علشا كدا بصراحه الموضوع ذاد أوي عن حجمه في لغه الشوارع وكامن لغه الافلام البذيئه اللي مايصحش تكون موجوده في دوله اسلاميه زي مصر لازم يكون في وقفه مش من الشباب بس دا كمان لام يكون في وقفه بجد من علماء الدين والحكومه

شيماء

بجد خالص تحياتي ليكي

غير معرف يقول...

يا شيمو ما هو أنا مش بدافع يا حبيبتى ..
بس على فكرة ..الكلمة اللى نزلت دى ..معناها الاساسى يعنى هو الإعتراض
لما حد يقول لحد الكلمة دى ..بيقوله أنا معترض عليك و على كلامك ..لكن مش بشتمك
بس بعترض بأسلوب غير لائق ..

لكن أنا معاكى ..لا تستاهل تنزل لا فى جورنال ولا تلفزيون حتى !

كلام حسام يقول...

انا مش بحب الكورة بس الموضوع مش عن الكورة
اقولك
دي لا باظت ولا خربت دي جابت جاز ولا مؤاخذة

Amgad يقول...

علي فكرة يا شيماء a7a
مش بتاعة احمد مكي ولا كاتب السيناريو
دي قديمة اوي وبنكتبها من زمان وان كان هو ابرز حوار ايه سفن ايه
وفي كمان 25a
اللي بتادي نفس الغرض علي اساس ان ال تو بتتقري همزة في لغة الشات
لعلمك بقي مدام الحوار هيبقي ثقافيا
كلمة احا كلمة قديمة عندنا
وكانت بتستخدم قديما بشكل كبير
وعمرها مكانت قبيحة الا لما الزمن تقدم وبقي المستوي اللي بيقولوها متدني اوي
ومعدتش كلمة مناسبة للاشخاص العاديين
وهي شورت كات في اللغة تفيد الاعتراض
وعلي حد علمي
تعني ارفض حدوث هذا
لو اخدتي اوائل الحروف هتلاقيها
تؤدي معني احه وهي ماحرفت فيما بعد الي احا
اسف لو كان كلامي صريح شوية
او لو الكلمة خادشة
ولكن زي مقولتلك دي نبذه تاريخية
واللفظ مبقاش قبيح الا حديثا
تحياتي
امجد

محمد حمدي يقول...

بصراحه انا رايى من رايك يا شيماء .. لكن برضو عاجبنى حالة الحوار الحاصله على المدونه .. انا قلت كل حاجه فى موضوعى بالتالى مش لاقى كلام اقوله هنا غير اقول ان صياغتك للموضوع رائعه

تحياتى

Unknown يقول...

اللهم زد هـــــــذا الوجه نورا
واجعله دائـما مأجورا
وبلغه العيد مسرورا
امين يارب العالمين
عيد سعيد

غير معرف يقول...

الله يرحم ايام ماكان الانسان الكويس تعرفه من عفة لسانه
دلوقتى هاتبقى قشطة وروش لما تشتم وتقبح
هاحرق دمى ليه
كل سنه وانتى طيبه يابنتى

شيماء الجمال يقول...

حسام ...بصرة كبيرة جداَ أنا بكره الكورة ..على راي المديرة بتاعتي " تكرة كرة القدم بشغف"!

شيماء الجمال يقول...

بلانكو :
والله يابني أنا مش بحاول أعمل فيها المصلحة الإجتماعية ..يعني أنا هنا إعتراضي بس على تدني لغة الإعلام مش أكتر ..فاهمني ؟؟

شيماء الجمال يقول...

أمجد باشا ..
طبعاّ يا أمجد أنا عارفة و فاهمة كويس ان الكلمة مش بتاعت مكي دي كلمة قديمة جداّ ..و ححتى لو مكانتش عيب زمان أهى بقت عيب ، دي الخلاصة و المحصلة ..و عارفة ان معناها الأعتراض و انها كلمة للإعتراض ..لكن السؤال هنا لو بابا زعلني ينفع أروح أقله a7a??
ههههههههههههه
عيدك سعيد!

شيماء الجمال يقول...

محمد حمدي :)
كل سنة و انت طيب ..

شيماء الجمال يقول...

نهر الحب كل سنة و انت طيبة :)

شيماء الجمال يقول...

ههههههههههه
ونكي الونكوكة
كل سنة و انت طيب يا قمر

مجلة الأم الصغيرة يقول...

للأسف مكي تحايل على الرقابة ب ايه سفن ايه و خد فطيرك و خد فيزا .. حتى لو الرقابة كانت مستوعبة معناهم مش معقولة بعد مابتنشر المناظر الدنيئة دي حتيجي عالألفاظ و تقول اقطع ..

وعلى فكرة يا أمجد ايه سفن ايه أصلها مش كدا خالص ..اسأل أي شاب كوول بيقولها من قبل فيلم مكي ما ينزل حيقولك دي كلمة بتتقال منغير قصد في حاجة معينة ..و بعدين استخدموها كشتيمة ..

و أيا كان أصلها مايصحش أبدا أبدا أبدا تنزل في فيلم ولا جورنال ولا تتقال حتى لو هزار ..

للأســــــــــف هذا الجيل ضاع !

شيماء الجمال يقول...

كاريمان :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

زوار المدونة