الأربعاء، 6 أغسطس 2008


حد فيكم شاف الصورة دي قبل كدة ؟!

الصورة دي بحبها أوي ،شفتها وأنا عندي 16 سنة مثلاً و عجبتني ،ولما شفتها النهاردة حبيت أقرأ عنها أكتر ،وده اللي عرفته عنها: دي صور تماثيل إسمها الموي Moai ، موجودة في جزيرة إسمها جزيرة الفصح Easter Islandفي المحيط الهادي. ..تمام كدة ؟
في عام 1722 كانت هذه الجزيرة غير مكتشفة بعد،وفي أحد أيام الآحاد عثر أسطول هولندي على هذه الجزيرة ،وقد كان هذا في وقت الفجر و عندما استيقظوا في الصباح وجدوا مجموعة من البشر-الرابانوي Rapa nui- يمارسون طقوساً دينية أمام هذه التماثيل.وقد دقق ربان السفينة في هذه التماثيل فوجدها مستطيلة الشكل ، متشابهة ، طولها يتراوح من مترين ونصف الى عشرة أمتار .أطلق الربان على الجزيرة اسم "جزيرة الفصح" و هذا هو الإسم الذي تعرف به حتى الآن وذلك لأنت يوم رؤية التماثيل كان يوافق يوم عيد الفصح.
المهم..الى الآن تعتبر هذه التماثيل الآثار الغامضة الي أرهقت العلماء، فلم يكتشف أحد كيف شيدت ، وما هي العقيدة التي كان يعتنقها أهل الجزيرة..لا يوجد دلائل واضحة ..مجرد إجتهادات..

صورة لقبائل الرابانوي يؤدون طقوسهم أمام التماثيل
------------------------------------------------

المصادر: أعجب الأماكن،راجي عنايت،نهضة مصر،صفحة33\موسوعة ويكيبيديا.

هناك 6 تعليقات:

محمد حمدي يقول...

جميلة التماثيل .. تقريبا شوفتها انا كمان من فتره وبرضو اسرعت انتباهى .. بس انتى طلعتى احسن منى وجيبتى معلومات كويسه عنها ... الاجمل انك كمان طلعتى بتقرى لراجى عنايت .. انا بحب الراجل ده وبحس انه بيبسط حاجات كتير معقده .. لكن برضو احيانا بحس انه بيتكلم فى حاجات صعب تكون حاصلة كواقع حوالينا

تحياتى ليكى

Zanooba (Zeinab sab9n) يقول...

أنا كمان شوفت الصورة دي لما كنت في إعدادي و كنت بحبها أوي بس المعلومات اللي أنتي جيباها مفيدة أوي أوي ....مرسي أوي و إنشاء الله أصبح متابعة دائمة
سلاااامي

شيماء الجمال يقول...

حمدي:)
دي اول حاجة أقراها لراجي عنايت..

شيماء الجمال يقول...

زنوبة...
أهلاً بيكي في البلوج :)

Alaa Abd El Hamid يقول...

معلومات شيقه جدا يا شيماء
شكرا عليها
و الصوره هايله فعلا أصل انا بحب المتوازيات (زى طريق الكباش كده)

شيماء الجمال يقول...

علاء..
أعتقد ان التماثيل دي مش متوازيات متهيألي انهم عاملين دايرة حوالين الجزيرة ؟ اتأكد و قول لي

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

زوار المدونة