السبت، 23 أغسطس 2008

فرق مصرية ...

من كام سنة فاتوا كان المطربين و العازفين الكبار بس اللي بيتكتب عنهم في الجرايد واالمجلات ،كان صعب جداً تلاقي مجلة بتتكلم عن شباب ما كملش عشرين سنة. لكن دلوقتي حاجة تانية ،الشباب بيتكتب عنه في المجلات صفحات و صفحات ،بجد أصبح في نماذج مبهرة ، تجبرك إنك تسمعها و تحضر حفلاتها،وهما دول اللي هنتكلم عنهم دلوقتي فرق شبابية استطاعت ان تحفراسمها بفونت كبير جداً على صفحات الفن !ومش معنى اننا اتكلمنا عن الفرق دي بس ان مفيش فرق تانية ناجحة،لكن لو اتكلمت عن الشباب الناجح في مصر يبقى لازم اكتب بوست مهول.
فرقة وسط البلد:


تعتبر من أول الفرق الغنائية الشبابية اللي ظهرت في مصر، في الأول كان اسمهم grey ratلحد ماسامح العزب أطلق عليهم اسم وسط البلد لأنه ده كان أكتر مكان بيتقابلةا فيه ، فضلوا يكافحوا و يكافحوا لحد ما وصلوا لجاليري المشربية و عملوا فيه أول عروضهم و كل فرد قبض 30 جنيه !!
بعد كده قدروا يوصلوا بمجهودهم للعديد من الأماكن الثقافية زي القلعة و برلتز و كايرو جاز كلوب و ساقية الصاوي و بدأوا يمثلو مصر في مهرجانات عالمية ، ظهروا على شاشات السينما أول مرة مع الفنانة عبلة كامل في فيلم عودة الندلة .و نزلوا أول البوماتهم رسميا في 2008 وهو البوم قربيلي.
مزيكا وسط البلد بجد مش زي أي مزيكا ، كل واحد في لبفرقة ليه شخصيته المميزة و جمهوره العريض ولو حد منهم مجاش مرة حفلة تحس ان في حاجة كبيرة ناقصة .وسط البلد بيلفوا بيك العالم و انت بتسمعهم ، بيلعبوا كل انواع الموسيقى اللي في الدنيا عشان كدة مزيكتهم اسمها "world music"
أعضاء الفريق: أدهم السيد-غناء
هاني عادل-غناء،جيتار.
أحمدعمران-عود
إسماعيل فوزي-غناء
محمد جمال الدين-بيركشن
ايهاب عبد الحميد بركشن
أسعد نسيم -سبانش جيتار

إفتكاسات :
فريق "إفتكاسات" هو واحد من الفرق القليلة اللي أثرت في الموسيقى المصرية، يمكن في ناس كتير بتغني و ناس كتير بتسمع مطربين،لكن مش بسهولة بنلاقي عازفين موهوبين يخلوا الناس تسمع موسيقى بس من غبر كلام..إفتكاسات عملوا ده و دخلوا نوع جديد من الموسيقى لمصر و هو "الجاز الشرقي" أو ما يسمى احيانا ً بموسيقى الدمج(fusion) لأنهم دمجوا بين العديد من أنواع الموسيقى في مقطوعاتهم.
البومهم الأول "مولد سيدي اللاتيني" تجربة فنية متميزة، ففي هذه المقطوعة يتخيل المؤلف نفسه في مهرجان لاتيني بكل صفاته،ثم يتخيل نفسه في مولد آخر مصري و فجأه يجتمع الحدثان سوياً فتسمع تداخل رائع بين الفن الشرقي و اللاتيني. دي تعتبر رسالة إنسانية ثقافية هدفها توحيد الثقافات.
أنشئ الفريق عام 2001 وقد إكتسب شعبية واسعة بعد حفلته الناحجة جداً في" كايرو جاز كلوب" عام 2002 ثم انتشر الفريق أكثر فبدأ يعزف في "الساقية "و مهرجانsos music و العديد من مهرجانات الجاز العالمية.
أعضاء الفريق:
عمر صلاح - بيانو
سامر جورج -باص
عمر خيري-درامز
هاني بدري-ناي
اوسو-جيتار
محمد مدحت-فيولينة
هاني بدير-إيقاع.

بلاك تيما:
3 شباب مصريين نوبين بيقدموا موسقى السود زي "الراب "،و "الهيب هوب:، و"الريجى "،و "النوبي "عشان كده اسمهم "بلاك تيما" ، و كلماتهم بسيطة جداً من قلب الشارع المصري بجد و بتعبر عنه.
و الفريق يتكون من 3 مغنيين أساسيين هما :أمير صلاح وأحمد باهر ومحمد عبده.أما العازفين فأنهم غير ثابتين و بيتغيروا كل فترة.الفريق اتأسس عام 2004 على يد أمير صلاح و محمد باهرثم انضم اليهما محمد عبده وكانت أول عروضهم في ساقية الصاوي


نغم مصري:

فرقة نغم مصري أسسها كل من شربيني و أوسو عام 2000 و هما بيغنوا اشهر أشعار القرن العشرين وبالذات أشعار صلاح جاهين،و أحمد فؤاد و امل دنقل. يتميز غناء الفرقه بأنه شرقي جداً ذو توزيعات حديثة ، أما أوسو فهو موهبة لا غبار عليها فكل من يراه على المسرح ينبهر من عزفه على الجيتار.


إسكندريلا:
لما تسمع اسكندريلا عمرك ما هتصدق انهم بيغنوا أغاني بقالها 100 سنة و أكتر بالعكس هتحس انك قاعد في جو شبابي جداً و بتسمع أغاني تغلب عليها الأصالة ، اسكندريلا شديد الأيمان بدور سيد درويش والشيخ إمام عيسى في تطوير موسيقى القرن كله وعشان كدة قرروا انهم يعيدوا أحياء فنهم من جديد و يدوا للناس دي حقها وسط جمهور الشباب. الفرقة بدأت عام 2002 و لكنهم ماقدروش يستمروا لأسباب خارجة عن ارادتهم و لكنهم رجعوا بقوة عام 2005.واللي بيميز فرقة اسكندريلا هو صعوبة الفن اللي بيقدموه و ده لأنهم دايماً بيتحطوا في وضع مقارنة بين القديم و الحديث.
أعضاء الفرقة:
حازم شاهين - عود و غناء
شادي مؤنس-عود و غناء.
سامية جاهين-غناء.
آية حميدة - غناء.
نور بهجت-بيانو و غناء.
هاني بدير-إيقاعات.

فرقة: Gipsea
تقدو فرقة Gipseaنوع جديد من أنواع الموسيقى و هو "الفلامنكو الشرقي" و هو مزج الموسيقى اللاتينية و الفلا منكو بالموسيقى الشرقية.أول مرة سمعتهم كنت سامعة الموسيقى و مش شايفاهم ،أفتكرت فالأول ان حد مشغل شريطgypsy kingsلكن في الآخر طلعوا gipseaمكنتش مصدقة نفسي ، الفرقة دي وصلت لدرجة كبيرة من الأجادة.
أعضاء الفرقة:
مينا أطوان- كمان
شريف فهمي- سبانش جيتار
جهاد طلبلني-سبانش جيتار
محمد نبيل-بيركشن

هناك 5 تعليقات:

ذو الوجه المبتسم يقول...

كل عام وانت بخير
رمضان كريم
تحياتى لك

شيماء الجمال يقول...

ذو الوجه المبتسم
زانت طيب..وشكرأً لتشريفك

عطشان يقول...

فى تلات نقط عايز اوضحهم
وسط البلد اول فيلم ظهروا فيه كان ملاكى اسكندرية
وسط البلد مش فريق جامد خالص يعنى ممكن تستغنى عن هانى او اسعد او اسماعيل
بس ماينفعش تستغنى عن ميزو ( محمدجمال ) او عن بوب ( ايهاب ) او عن عمران الرهيب

بلاك تيما بيتكون من امبر و عبده و احمد بحر* على فكرة بحر ه اللى انضم لأمير و عبده
اما بقى بخصوص العازفين كان معاهم فى الأول خالص 2004 ناس جامدة جداً خصوصاً شمس اللى بيلعب بيركشن و عمرو جاهين بيلعب عود دلوقتى تقدرى تقولى مش معاهم غير واحد جامد جداً اللى هو محمد سامى بيلعب كمان
بخصوص الكلمات مش كل اغانيهم جامدة يعنى أغلب أغانى كلمات امير زفت
لكن فى ناس زى رامى يحيى و ميدو زهير دول جامدين جداً
ابقى اسمعى الأغنية اللى حاططها عندى اسمها مجنون بتاعتهم
وجعت دماغك (f)

شيماء الجمال يقول...

عطشان :
شكرا اوي على المعلومات دي ..بالنسبة لأول ظهور لوسط البلود فأنا عارفة انهم ظهروا في ملاكي اسكندرية ..بس كخلفية موسيقية فقط ..بعني الفيلم ما ركزش عليهم فأنا اعتبرت عودة الندلة هو اول ظهرور حقيقي.
عطشان انا مش معاك خالص خالص في موضوع هاني و أسعد..أسعد عليه شوية سولوهات حكاية،بتمزجني اوي،وهاني بأه ده اللي مقدرش اتخيل وسط البلد من غيرة ،ده فنان شامل و دماغ و لذيذ..بحبه جداً جداً.
معلومات بلاك تيما من الموقع بتاعهم و الجروب !!

عطشان يقول...

بصى بس علشان نتكلم فى حاجة صح

أنتى تقدرى تستغنى عن واحد من التلاتة اللى بيلعبوا جيتار لكن مينفعش استغنى عن ميزو و بوب لأن الأتنين دول لو حد فيهم مش موجود التانى حيلعب و هو ميت و عمران رهيب
اما بقى عن معلومات بلاك تيما دى من اعضاء الفريق...لو شوفتى الكومينت دا قبل الساعه 7 روحى الساقية ليهم حفلة مع فريق ديما اللى بيكتبله ميدو زهير الحفلة الساعه 9 فى الساقية

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

زوار المدونة