السبت، 9 أغسطس 2008

H دبور
إسكتشات هزلية تضحكك في بعض الأحيان !

أن يضيع شاب موهوب نتيجة "كروتة" مخرج و ضعف سيناريو فهذا ظلم كبير للممثل، فبالرغم من أن أحمد مكي كوميديان شاطر و ممثل جيد -وليس هذامجرد رأى شخصى- إلا أن المؤلف، و المخرج ،وكل فريق العمل اعتمدوا على أن شخصية دبور شخصيه نجحت بالفعل ، فلم يبذل أحد منهم ربع المجهود المتوقع فكانت النتيجة فيلماً سطحياً و تافهاً و" مش راكب على بعضه".
أول لقطة في الفيلم لأحمد مكي يظهر فيها وهو يجلس على طاولة في أحد البارات، يحتسي الخمر و يكسر الكأس بغضب -بدون أي سبب- ثم يبدأ في الرقص و تصفق له الفتيات!! اتش دبور شاب غني جدا، يمتلك والده-حسن حسني- مصنع شامبو مشهور،هالة فاخر- منافسة والده التي كانت تحبه في الماضي- تغار من نجاحه فتسلط من يضيف تركيبة ضارة تسبب سقوط الشعر في تركيبة شامبوهات حسن حسني!! فيدخل حسني السجن و يخسر كل أمواله و يتم الحجر على قصره،عندها لا يجد أحمد مكي مكاناً آخر يبيت فيه فيذهب للإقامة في الحارة في منزل سائق حسن حسني-لطفي لبيب- ويقع في حب ابنته -انجي وجدان- و و بمساعدة أهل الحارة يستطيع دبور في النهاية أن ينقذ والده من السجن بحيلة ساذجة تذكرنا بأفلام "مستر إكس"، وفي آخر مشاهد الفيلم يصرح أحمد مكي بحبه لأبنة السائق ويقول لها جملة مؤثرة جداً تلخص رسالة الفيلم : "أنا كان نفسي زمان أتجوز واحدة ستايل و سيكسي و عندها تاتو في بعض المناطق..بس دلوقتي عايز أتجوز واحدة جدعة بجد"!!

هيثم مكي : لا نستطيع أن نصدر عليه حكماً نهايئاً من أول فيلم ، لديه مقومات النجاح و يستطيع ببراعة تأدية المشاهد الكوميدية الغربية،أعتقد أنه سيدخل نوع جديد من الكوميديا الى الأفلام المصرية.
حسن حسني: كان دوره مقحما على الاحداث ..لم يضف أي شيء و لم يستطع أن "يشيل الفيلم " كعادته.
هالة فاخر: كانت سبباً رئيسياً من أسباب فشل الفيلم فنياً فقد حاولت أن تتصنع الكوميديا و لكنها للأسف لم تستطع tفجاءت مشاهدها إستفزازية جداً.
إنجي وجدان:أداء جيد بالنسبة لأول مرة في السينما .
لطفي لبيب: هذه المرة هو اللي" شال" الفيلم بدلاً من حسن حسني.
سامح حسين: كان يشكل ثنائياً جميلاً مع مكي ..أعتقد أن نجمه سيلمع قريباً.

يعتمد الفيلم في المقام الأول على كوميديا الأفيه و طبعاً يستخدم مكي كل إفيهات تامر و شوقية مثل "سلطاته و بابا غنوجه " و "بيوتيفول" و "كبر الجي و نروق الدي" وكل حركاته المعهودة ،و كذلك سامح حسين فإنه يؤدي دوره بنفس شخصيته في مسلسل "راجل و ست ستات "، شخصية الغبي ، و مع ذلك كان أداؤه مقبولاً جداً. و هذا لا يمنع أن الفيلم لم يعتمد على الإفيه فقط بل كان به أيضاً العديد من المواقف الكوميدية .

أما عن الموسيقى التصويرية فكانت موفقة جداً في هذا الفيلم، و كان لها دوراً واضحا في إظهار كوميديا المواقف فنجد مثلاً موسيقى زورو أحياناً ،و مشهد آخر لمكي و حسين يشربان الجوزة و أكثر ما يضحكك في المشهد هوالقطع الموسيقية المختارة و منها " حبيتك بالصيف لفيروز"!


هناك 14 تعليقًا:

محمد حمدي يقول...

موضوع رائع بجد يا شيماء .. على فكره انا لسه ملاحظ حاجه حالا فيكى انك ما شاء الله بتعرفى تكتبى معظم الالوان الصحفيه زى المقال والتحقيق والمقال النقدى .. ربنا معاكى .. استمرى

تحياتى

blue-wave يقول...

مش عارف انا شايف الواد دا هايف ومالوش لازمه وكان طبيعى اوى ان فيلمه يكون هايف ومالوش لازمه زيه
والجمله اللى قولتيها فى الأخر دى تلخص حالة الإسفاف اللى فى الفيلم
دا رأيى
تقبلى رأيى وتحياتى

غير معرف يقول...

أنا ما شفتش الفيلم...
بس في صدفة حلوة قوي ممكن تخليني أحبه
هي أن بحثي عن معلومات عن الفيلم في النت
كان هو سبب تعرفي على البلوج الرائع ده..

ما هقولش رأيي عن الفيلم دلوقتي لأني لسه ما شفتوش...بس أوعدك لما أشوفه هيكون أول رأي أحطه هنا..

شكرا

maha zein يقول...

الله
انا فرحت انك حكيتي الفيلم
اصلي مش يتفرج اصلا علي افلام
فانتي كده خلتيني كانى دخلت الفيم
مدونتك عسل
والظاهر ان فيها كل الافلام وببلاش
انا هشوف ايه حكاية احمد حلمي
تسلمي
وتسلم مدونتك

شيماء الجمال يقول...

عمر فاروق ، بلو ويف
بص يا عمر انا مش ضد أحمد مكي خالص بالعكس، ده دمه خفيف و لذيذ و فعلا هو بيضحكني،أنا ضد السيناريو و الفيلم التافه عموما،لكن انا واثقة ف قدرات مكي..أما عن الإسفاف في الفيلم مقلكش..والله حيائي منعني من كتابت ما جاء بالفيلم من تلميحات :)

شيماء الجمال يقول...

أحمد : أهلاً بيك..
الفيلم دمه خفيف و بيضحك ،لكن تااااااااااافه، يفكرك باللمبي و كلم ماما !

شيماء الجمال يقول...

مها زين :
ههههههههههه لأ مش لدرجة كل الأفلام ! يعني انا أصلا مدخلتش غير فيلمين و لا تلاتة، والله دنتي اللي مدونتك عسل!
تحياتي

شيماء الجمال يقول...

محمد حمدي :
بص بقى يا ناس انا عايزة أشكر محمد حمدي ع الملأ بجد يا حمدي انا مش عارفة اقلك ايه !! صديق عزيز ،و بتدخل البلوج دايما، و بتشجعني، و كمان بتهتم انك تقولي اخطائي على انفراد مش قدام الناس عشان ما تحرجنيش !! بالذمة في ناس كدة دلوقتي ؟
ربنا يخليك بجد :)

كلام حسام يقول...

انا حبيته في فيلم مرجان وكنت فاكر ان شخصيته دي كاركتر علشان خاطر الفيلم بس لكن واضح انه هيفضل في نفس القالب اللي عمله لنفسه او اللي عمله له غيره وبالتالي كده يكون افتقد الموهبة لما شفته في تامر وشوقية حسيت انه بيصرخ مش بيمثل
ولربما لك رأي أخر

مواطن مصري يقول...

و الله انا مشفتش الفلم بس انا عجبني الكليب و الاغنية
مع الرغمان موسيقى الاغنية بتاعت جدعان طيبين مسرقة من موسيقى ل dr dre
بس ناسي اسم الاغنية حاليا
بس كلامها حلو مكي


مكي يليق علية دور الرابرر اكثر من فيشاوي الي بيقلد امنم كوبي و بيست
و سارق حتت من كليب امنم كوبي و بيست بردو

بس مكي ممثل كوبيس و موهوب بس لو ركب الشخصية طول عمرة
هيفشل زي اللمبي
و احمد حلمي

شيماء الجمال يقول...

شملولي:اهلا بيك :)
هو قال انه خلاص مش هيعمل الشخصية دي تاني خالص..اما احمد حلمي فمن ساعت كده رضا و هو واخد سكة تانية خالص

شيماء الجمال يقول...

مواطن:
فعلا انا حسيت من اول ما سمعتها انه سارق dr dre بس فعلاً الأغنية لذيذه و انا بحبها.
والله يا أحمد فيشاوي مش بطال ك رابر ،شغال يعني،و رضه معاك حق بيقلد امينم موووووت، بس أغنيته الجديدة سيبوني أعيش هايلة جداً.
مكي فعلا ممثل موهوب أنا متأكدة من ده، بس هو الإستسهال و الرغبة في الربح السريع.

مواطن مصري يقول...

الفيشاوي سارق كليب كوبي بيست المفروض شخصية الرابرر بتعبر عن الي جواها مش مقتبس ولا سارق

شيماء الجمال يقول...

مواطن مصري :
كلامك صح جداً عشان كدة قلتلك اسمع سيبوني أعيش حلوة جداً و بتعبر عن واقعنا جداً ونا مش فاكرة هو سارق الكليب بتاعها من امنم ولا لأ..؟
يا عم سيبك كله بطيييييخ :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

زوار المدونة