الأحد، 3 أغسطس 2008


أنا النهاردة مبسوطة جداً اني كسبت صديقة جديدة من عالم المدونات...امبارح و أنا بشوف تعليقاتي ،لقيت إن كاريمان زمزم صاحبة مدونة قطرات من شواطىء الحياة بتمررلي تاج "كراسة الواجب" ...الصراحة جه ف وقته أنا أصلاً زهقاانة جداً و عايزة أفضفض شوية.شكراً أوي يا كوكي إنك إفتكرتيني :)

شروط "كراسة الواجب":
1-امرره لسته من المدونين مع ذكر اسمائهم.

2-اعلمهم بموضوع الواجب.
3-والواجب انى اذكر ست اشياء عن نفسى لا يكتشفها فى من يرانى لاول مرة.

أول حاجة: دايماً اللي بيشوفني أول مرة مش بيعرف اني رومانسية وحالمة ، أنا علطول بهرج و بهزر و شعنونة و صوتي عالي و بشتم ..محدش يعرف حتة التأمل و الهدوء الشديد اللي بتجيني غير اللي يعرفني كويس.أحلى الليالي هي ليالي الشتا اللي بسمع فيها فيروز وأنا مولعة الدفاية و بشرب فنجان شيكولاتة بيضاء و بقرأ جبران أو نزار.
تاني حاجة:اللي يشوفني أول مرة و هو ما يعرفش ظروفي يقول عليا مدلعة و مرفهة جداً، لكن اللي بيتكلم معايا فترة بيعرف ظروفي أكتر بيعرف إني شلت مسئولية بيت كامل وأنا عندي 19 سنة و كنت حامل و لسة ف كلية.
ثالث حاجة:إني بكره السياسة و بكره أتابع الأخبار و النشرات و مش بشغل بالي خااااالص بيها، ولا حتى سياسة مصر.
رابع حاجة:إني عشت 15 سنة في السعودية و لما جيت مصر إشتغلت مع الأجانب علطوول وده عمل تناقض غريب جداً في شخصيتي ..ف حجات تحس إني متدينة جداً و ف حجات تانية تحس إني متحررة جداً.
خامس حاجة:إني مش بحب الشاي ، ولا القهوة تماماً، ولا البيبسي و بكره التدخين..مع إني بمووت ف ريحة الشيشة تفاح !
سادس حاجة:اني مش مهرجلة خالص خالص...كل حاجة بنظام ، وكمان سلوكياتي متحضرة جداً ..مثلاً مش باكل دهون ،عمري ما بركب العربية من غير حزام، عمري ما أمشي عكسي،عمري ما اتكلم في التلفون و أنا سايقة،بقول للفراشين والكناسين" حضرتك" لدرجة انهم أحياناً بيفتكروني بتريق عليهم، مش بعرف أنافق خالص...والله مش بمدح في نفسي بس في ناس كتير لما بيقابلوني كذا مرة و نخرج سوا بيقولولي انتي مثاليتك دي زيادة في المجتمع بتاعنا و ان عمري ما هاخد حقي و انا بالأدب ده.
أما عن اللي همررلهم التاج فهم:
عمرو النحراوي ، صاحب مدونة Aftermath
أميرة حسن صاحبة مدونة "أنا اللي بالأمر المحال إغتوى".
و بصراحة كل اصحابي دلوقتي إتمرر لهم التاج بالفعل فهستنى شوية وأفكر و أبقى أضيف ناس تانيين للقائمة.

هناك 7 تعليقات:

nohamy يقول...

حاجات جديدة فعلا
قولي لي
أية احساسك بالمصريين ؟
لانك عيشتى فى السعودية و بعد كدة اتعاملتي مع اجانب

شيماء الجمال يقول...

تهامي ، انمنى أن الحجات الي عرفتها عني متكنش صدمتك شوية.بالنسبة للسعودية عشت فيها العيشة الإسلامية الصح،كنت عايشة جمب الحرم جدا ، مش قادرة أقلك ،صلاة و صوم و عمرة كل شوية و قرآن ..بجد كنت مثالية ..ملاك :)
أما بالنسبة للأجانب فاحمد لله قدرت آخد منهم الحجات الكويسة الحمد للة،مخدتش منهم الحجات الوحشة.
بس الحاجة اللي اتغيرت فيا بجد ..اني بقيت شايفة ان الرجالة بيعاملو الست هنا درجة تانية..مع انها دلوقتي بتشتغل 10 ساعات زي الراجل مع فرق انها شايلة مسؤلية بيت و أطفال..
يا محمد مفيش هناك حاجة اسمها الراجل ما ينضفش البيت ..يوم الأجازة الشقة بتتقسم عليهم وكل واحد بيعمل اودة!!!
مفيش حاجة اسمها ست ترجع تطبخ كل يوم ،كي يوم..الراجل لازم يعمل اكل معاها يقسموا الأيام عليهم..ولو ما بيعرفش يطبخ مثلاً خلاص ..يختار مسئولية تانية و يعملها .البيت ده شركة فيها اتنين ..او تلاتة ..يبقى ازاي واحدة تشيل كل ده لوحدها !!
واللع انا شفت ده بعيني ومش مصدقة اننا عايشين كده

عطشان يقول...

فى نقطتين عايز اعلق عليهم :
الشيشة التفاح أسوأ ريحة شيشة فى احلى منها كتير زى الليمون و البرتقال .

من وجهة نظرى اكل الدهون مش سلوك مش متحضر لأن الأكل بالذات امزجة شخصية مقدرش احكم على بنى آدم عليها ( دا على اساس إن البنى آدم بياكل وجبتين او تلات وجبات مش 7 وجبات ) :D

شيماء الجمال يقول...

عطشان..هو انت اسمك أيه ؟
بص يا سيدي ..غريبة أوي انك سبت كل البوست و علقت على الشيشة و الأكل :)
أنا بحب ريحتها بغض النظر في أحلى منها ولا لأ..و بالنسبة للأكل أنا عارفة انه أمزجة..أنا بحب طعم الأكلات الدسمة..لكن فعلا أكلها غير متحضر لأنها بتسبب السمنة و الأمراض..هي الحجات دي حضارية ولا أيه . :)
سعيدة بمرورك ..وان شاء الله هزور البلوج بتاعك
سلام دلوقتي

عطشان يقول...

الأكل عموماً حاجة غير حضارية بتقرب الإنسان من الحيوان وبتخليه في حاجة للقيام بعملية الإخراج وده شيء غير حضاري بالمرة...و الإنسان كمان لما بياكل بيبقى زي العربية اللي بتاخد بنزين، وبيقترب من الآلة ويلغي إنسانيته

شيماء الجمال يقول...

هههههههههههههههههههههه
لا انا مش رخمة اوي كده ...مش لدرجة اننا ما ناكلش خالص.انت طنشت و ما قلتش اسمك أيه؟
:)

مجلة الأم الصغيرة يقول...

شيماااء الجميلة شكرا ليكي عشان حليتي التاج و اهتميتي ... وعلى فكرة الواجب بتاعك أخد تسعة على عشرة .. الواحد الناقص ده بقا عشان انا بكره ريحة الشيشة تفاح ;-) ههههههه
لأ طبعا تستاهلي عشرين على عشرة
صفاتك جميلة ماشاء الله .. و طريقتك متواضعة جدا .. و على فكرة انا كمان بقول للبواب والعمال (حضرتك) بس يمكن عشان كلهم أكبر مني و لازم احترمهم و مش المهنة أبدا و لا المستوى الاجتماعي هو اللي بيقلل أو بيزود قيمة البني آدم .. ولا فضل لعربي على أعجمي إلا بالتقوى

شيماء أنا مبسوطة أوي بالبوست ده

و تقبلي مني فائق احترامي

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

زوار المدونة