الثلاثاء، 26 أغسطس 2008

مسلسل نور ..أصحاب العقول في راااااااحة !

أن نشاهد جميلاً مسلياً و نحبه و نتابع حلقاته ،فهذا بالأمر العادي ،أما أن يتحول مسلسلاً بعينه الي ظاهرة و خبرتفرد له الصحف صفحات و صفحات فهذا أمر مستهجن وغير مقبول!!

أتحدث هنا عن مسلسل نور ، مسلسل نور الذي أصبح يطاردنا في كل مكان، في القنوات الفضائية،في التلفزيزن المحلي،على صفحات الجرائد و المجلات،في الأغاني، في رنات الموبايل..في كل مكان! نحن من سمحنا بذلك عندما أعطينا هذا العمل أكثر من حقه نحن من سمحنا أن يكون بعض المهمشين في تركيا أبطالاً يطلبون ألاف الدولارات للظهور في صحفنا وقنواتنا.لماذا كل هذا؟أهذا بسبب بعض الرومانسية ووسامة مهند؟ أتستحق وسامة رجل كل هذا الإهتمام من قبل فتياتنا و شبابنا ؟!

عن قصة المسلسل و أسباب نجاحه:

مهند شاب غني يفقد خطيبته في حادث اليم و يصاب بالإكتئاب فيقرر جده تزويجه من نور قريبتهم الفقيرة اليتيمة ،يوافق مهند مضطراً حتى لا يخالف أوامر جده و لكنه لا يستطيع أن ينسى نهال-خطيبته-و أن يتقبل نور كزوجة،ولكن نور تحاول و تبذل أقصى ما تستطيع حتى تستطيع في النهاية أن تفوز بقلب مهند و بعد فترة يتضح أن نهال لم تمت و أنها كانت حاملاً من مهند قبل الحادث و من هنا تبدأ المشاكل و الصراعات.أما عن الأحداث الفرعية في المسلسل ، فهي أحدا عائلة مهند و نورالذين يقيمون بأجمعهم في قصر واحد وهو قصر الجد.

هذا المسلسل يصنف كدراما إجتماعية تناقش قضايا هامة تمس الأسرة العربية مثل صلة الرحم، و الزواج، و الطلاق، و تربية الأبناء ،و لذا حاز المسلسل على إعجاب الأسر العربية لقرب العادات و التقاليد من عاداتنا و تقاليدنا فمسلسل نور هو الأقرب لنا في هذه النقطة إذا ما قورن بالمسلسلات المدبلجة الأخرى.و تعد الدبلجة باللغة السورية سبباً آخر من أسباب نجاح المسلسل فاللغة السورية أصبحت قريبة جداً من المشاهد العربي و ذلك بسبب الغزو الكبير للمسلسلات السورية في قنواتنا.أما عن قصة الحب الملتهبة ووسامة مهند الفائقة فحدث ولا حرج، فقد أصبح مهند حلم كل الفتيات و السيدات، وأصبحت الرجولة تعني شخصاً واحداً بالنسبة اليهن ..مهند ! ومما ساعد في زيادة الظاهرة أن نور فتاة عادية تشبه أي فتاة عربية ،فهي ليست الشقراء ذات العيون الزرقاء، و مع ذلك فقد حاظت بحب مهند فلم لا تحظى به كل الفتيات العربيات ؟!و الصراحة أن مهند "ناصح"جداً فقد أعلن أثناء زيارته أنه على إستعداد كامل للزواج من فتاة عربية بشرط أن يحبها ، مما أعطى الأمل لملايين الفتيات العربيات.

هذه بعض الأخبار التي كتبت عن المسلسل و أبطاله على صفحات الصحف و المجلات و الإنترنت مع بعض التعليق مني، تلخص لكم كم المهزلة التي وصلنا اليها :

-"نور و مهند يزورون الاردن من أجل ترويج السياحة في الأردن و التحدث عن الشباب و كيفية الوقاية من حوادث السير" عفواً و ماعلاقة أبطال مسلسل نور بسياحة الأردن و حوادث السير!

-"مهند بطل مسلسل نور شاذ جنسياً و يكره النساء ة الدليل صوره على مجلات تروج للشذوذ". أولاً:لا يعني أن الموديل عرض صورته في مجلة تروج لأخبار الشذوذ أنه شاذ فكل شيء يهون أمام المال.ثانياً: ما أهمية كون مهند شاذا أم لا بالنسبة لتقييمه كفنان ؟!

-"مهند يصور كليب مع رولا مقابل 12000دولار ،ورولا تقول انا محتاجة ممثل شاطر"للذي شاهد الكليب مالبراعة التي قام بها مهند في التمثيل؟ قولي بصراحة أنك تريدين إستغلال شهرته للترويج للكليب.

-"الفنانة رولا سعد تؤكد مهند ليس شاذا ".وكيف تأكدت رولا من هذا ؟

-"قناة روتانا تطلق سي دي جديد لأغاني مسلسل نور". عفوا!،ماهي أغاني مسلسل نور التي تحتاج لسي دي كامل؟ أغاني تركية لا نفهم منها شيئاً.

"مهند يقدم عمرو دياب في حفلته في سوريا، و بوستر مهند و عمرو دياب بنفس الحجم" هو مين اللي مفروض يقدم مين؟

-"العديد من حالات الطلاق بسبب مسلسا نور"هل وصلت التفاهة بالعرب لهذه الدرجة؟

-"مفتي السعودية يحرم عرض و مشاهدة مسلسل نور لأنه خبيث و منحل و به علاقات خارج إطار الزواج"و إشمعنى مسلسل نور بالذات؟ وماذا عن باقي المسلسلات الأخرى؟

-----------------------------------------------------------------


هناك 9 تعليقات:

Ahmed Hishmat يقول...

الصراحة أن مهند "ناصح"جداً فقد أعلن أثناء زيارته أنه على إستعداد كامل للزواج من فتاة عربية بشرط أن يحبها ، مما أعطى الأمل لملايين الفتيات العربيات
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
الواضح ان بناتنا هما اللي هبل جدا
لدرجة انهم سابوا أكتر من 4000000 شاب مصري وبيدوروا على شباب من تركيا عشان مش لاقيين الأمل عندنا
..................................
ماعلاقة أبطال مسلسل نور بسياحة الأردن و حوادث السير
ما أهمية كون مهند شاذا أم لا بالنسبة لتقييمه كفنان ؟!
مالبراعة التي قام بها مهند في التمثيل؟
مهند ليس شاذا ".وكيف تأكدت رولا من هذا ؟
،ماهي أغاني مسلسل نور التي تحتاج لسيدي كامل؟
بوستر مهند و عمرو دياب بنفس الحجم" هو مين اللي مفروض يقدم مين؟
هل وصلت التفاهة بالعرب لهذه الدرجة؟
و إشمعنى مسلسل نور بالذات؟ وماذا عن باقي المسلسلات الأخرى؟
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
وده يوضح الهبل اللي عند العرب كلهم مش عند بناتهم بس
..............................
خلينا كده على طول هبل وأدينا عايشين

Mohamed Hesham Safa يقول...

السلام عليكم ...

حقيقة لم أتابع هذا المسلسل مطلقا ، ولم أشاهد أي حلقة منه ، ربما لضسق الوقت وعدم معرفتي بمواعيد عرضه ، غير أني لست من هواة المسلسلات المدبلجة ...

لكن الصراحة سمعت كلام كتير عنه من ناس كتير انه مسلسل حلو وجميل ومش عارف ايه ، وسمعت ان القناة التانية هتعرضه في رمضان (يعني اهه ممكن ناخد فكرة)
وبعد ما قريت كذا مقال في الجرايد عن المسلسل حصلي لخبطة ومابقتش عارف اذا كان كويس كده فعلا ولا الموضوع موضوع هوس وخلاص ...

الواضح (والذي استنتجته) من هذا الموضوع هو أن الكثير منا يحتاج لبعض "الحنية" التي لا يجدها على أرض الواقع لذلك فهو يلجأ للشاشة ... مش كتير عليه يعني ؟

تحياتي ...

والسـ ختام ــلام

شيماء الجمال يقول...

حشمت :
هههههههههههههه معاك حق تماماً
------------------------------------
محمد:
هو المسلسل لذيذ يعني مش وحش..بس في النهاية مسلسل..مجرد خيال ميستهلش كل ده.
----------------
تحياتي

أحمد أبو القاسم يقول...

بجد موضوع جميل لانه بيوضح ان لسه في اصحاب عقول وانهم فعلا في راحة

وبالمناسبة ما هو كله هبل في هبل بسبب المسلسل ده

واحدة هبلة بنت مجانين
امهلت جوزها 72 ساعة علشان يبقى زي مهند شكلا وموضوعاً والا هتطلب الطلاق وقد كان _ حدث بالفعل _

الاهبل من كده
إن واحدة _ ودي فضيحة _ طلبت من جوزها بكل _برود _ انهم يروحوا تركيا علشان تقضي يوم مع مهند _ حدث بالفعل وانا عرضته بشكل مهذب فالخبر مفزع _

الاهبل والاهبل والاعبط
ان واحد طلق مراته علشان قالت له انا بحب مهند اكتر منك _ والله حصل_

للدرجة دي اصبحت مجتمعاتنا خاوية وتافهة وعبيطة وبتتأثر بأي مؤثرات خارجية
باين في فراغ الشخصية العربية
وكمان الهزيمة النفسية لامتنا واضح انها السبب في كل اللى احنا فيه ده

مهند
شاب وسيم (مش عارف بيحبوا فيه ايه )
وغني ( جده غني .. يعني وراثة مش بمجهودة )
رومانسي لدرجة خيالية(تمثيل يا عالم يا هو .. وهو اصلا تلاقوه متجوز واحدة بيعاملها زي ما تكون واحد صاحبه )

ونور
ست مثالية _ البيت ده طاهر وهيفضل طول عمره طاهر _
ممشوقة القوام _ بتروح الجيم بانتظام _
حنينة _ بتخر حنية وكانها فاتحة حنفية_
بتساعد الناس بكل طاقتها على حساب نفسها _ ياااااا عالتفاني .. هو في كده .. بنفس الصوباع : بنفس الصوباع _

ده غير بقية العيلة _والنعم _

ملحوظة _ كل المعلومات السابق ذكرها علمتها بسبب حالةالهبل والهطل اللي اصابت بعض اصدقائي فاصبح ليس لديهم سيرة الا هذا المسلسل الذي وحد القطرين _تقولوش مينا في زمانه_

ومن هنا نيجي لاخر حاجة هبلة وعبيطة ومجنونة و تيييييييييت ومش لاقي لها تفسير ان رجال _ايوة والله وبحق وحقيقي _ كتير جدا متعلقين بالمسلسل (وماسكين في ديله كانه امهم اللي خلفتهم ) .. يعني مش النساء بس يا ظلمة

كلمات خرجت مني في التو واللحظة :-

دي حالة باين لا وعي ولا منطق جماعية
ضربت شعوبنا ولا الحمى القلاعية
لان مجتمعاتنا باين عايشة حالة هلامية
ارحمنا يارب ورد امتنا لحالتها الطبيعية



تحياتي للاستاذ احمد حشمت المحامي الحر صاحب القلم الرائع

وبنصح استاذ محمد انه ميضيعش وقته في المسلسل (الهندي) اقصد التركي ده

شكرا جزيلا لكي اختي الفاضلة شيماء على موضوعك الهادف

Unknown يقول...

http://nostaliga.blogspot.com/2008/07/blog-post_04.html

غير معرف يقول...

السلام عليكم

وصراحة انا مش هاقدر اقول رأي معين فالمسلسل حاز على كم دعاية ودعاية مضادة بنت لذينة لدرجة انا ما بقتش فاهم ايه اللى بيحصل بالضبط

اعذرونى والله على كلامى القصير بس فعلا دى قضية مش عارف أكون عنها وجهة نظر معينة

ودمتى لنا بخير ويلا سلام

شيماء الجمال يقول...

أستاذ أحمد أبو القاسم:
كالعادة فإن تعليقاتك كلها مفيدة وهادفة.وبالمناسبة عندما كتبت هذا الكلام لم أكن أقصد أن أكون "مصلحة للأجيال" فقد كتبت من قبل مقالاً أشيد فيه بالمسلسل و جودة دبلجته و أمتدح فيه الدراما السورية ، و أنا بشوف مسلسل نور شخصياً ..بس الهبل بتاع الناس استفزني جداً.
تحياتي :)

شيماء الجمال يقول...

جمعاوي :)
هو مسلسل لذيذ بس الناس عاشت في الهبل و زاطوا :)

Rannon يقول...

بصي يا شيماء..المسلسل ده فعلا عمل ضجة مشفتهاش بقالي كتير ..تقريبا مفيش حد أعرفه مكانش بيشوفه كبار وصغيرين والبنات أكتر من الولاد..وطبهعا انا كنت بتابعه ..بس لما لقيت كل الضجة دي مبقيتش حاسة انه يستاهل كل الهيصة دي.. انا في رأيي ان المسلسل نجح عشان فيه رومانسية الناس مفتقداها..مش عشان وسامة مهند..اللي هي عادية جدافي رأيي(يمكن عشان انا من العريش واللي شبه مهند ونيهال هنا كتير )..الناس شافت نوع من المشاعر بقالها كتير مشافتهوش ومعاشتهوش عوضت ده بمتابعة المسلسل...


تحياتي عالموضوع :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

زوار المدونة