الثلاثاء، 5 أغسطس 2008

سعيدة إني عرفتكم!


من كتر قعادي ع النت الأيام دي اتعرفت على شوية ناس كده مكنتش أعرفهم كويس .و بجد لما سمعتهم أكتر فرحت أوي ، مش دايماً بلاقي مزيكا حلوة اسمعها:)
كاميليا جبران: مغنية وملحنة مختصه في الموسيقى العربية الكلاسيكية. ولدت في عكا لوالدين فلسطينيين.بدأت كاميليا في تعلم العزف على العود و القانون في الرابعة من عمرها على يد أبيها إلياس جبران مدرس الموسيقى وصانع الآلات الأصيلة. انتقلت إلى القدس في 1981وانضمت إلى الفرقة الموسيقية الفلسطينية صابرين في سنة 1982. تمثل الفترة التي عاشتها فرقة صابرين مرحلة عميقة وحيوية ساهمت في خلق أسلوب جديد لها.في نهايةالتسعينات ، دخلت في عمل مواز موسع في فرنسا واتجهت في العام 2002إلى أساليب موسيقية مختلفة. تجسد ذلك بشكل أساسي في مدينة بيرن عندما أنتجت 'محطات'. عام 2004 قامت بالمشاركة مع فيرنر هيسلر المختص السويسري في الموسيقى الإلكترونية بعمل ألبوم حمل اسم "وميض".لسماع و تحميل أغانيها ..إضغط هنا.


لينا شماميان: بدأت لينا شماميان،سورية من أصل أرمني، الغناء في سن مبكر وقامت بأول حفلة لها في سن الخامسة، وازداد شغفها بالغناء مع الزمن حتى قررت الانتساب للمعهد العالي للموسيقا، وذلك بعد تخرجها من كلية الاقتصاد عام 2002 وحصولها على الجائزة الثانية في مهرجان الدول الفرانكفونية.و حصلت على منحة المورد الثقافي في مصر لانتاج البومها الاول هالأسمر اللون عام 2005، وعلى جائزة الشرق الاوسط من اذاعة مونت كارلو عام 2006.
وبالاضافة لدراستها الغناء الكلاسيكي اهتمت أيضاً بألوان موسيقية مختلفة مثلا الجاز، الموسيقا الأرمنية ، والموسقى الشرقيه، فانعكس هذا المزيج على اسلوبها في الغناء.
هنا ممكن تسمعوها: أحلى حاجة ليها عجبتني بالي معاك.



أميمة الخليل: أميمة الخليل فنانة لبنانية ملتزمة بقضايا الانسانية رافقت الفنان مارسيل خليفة في رحلته الفنية غنت معه و غنت منفردة من الحانه من أهم اعمالها عصفور طل من الشباك و من أهم اعمالها مع مارسيل خليفة بوليس الاشارة, الخضرجي ، تملك أميمة الخليل صوت نادر أدت بعض الاغاني بدون موسيقى و كان لها وقع رائع على الاذن .اسمع لها :ليه ، يا حبيبي ، مزاج ، طفل ، زوروني.


ربى صقر:مطربة و كاتبة أردنية، أشتهرت بغناء الأغاني الصوفية.بس للأسف مش لاقية أغاني كتير ليها ،لوحد فيكم لقى ابقوا قولولي :) .ودي الصفحة بتاعتها في My space، و أغنية حلوة إسمها في الظلام.



مارسيل خليفة:مؤلف موسقيي ومغني وعازف عود لبناني . يعتبر مارسيل أحد أهم الفنانين العرب الملتزمين بقضية فلسطين ،عرف مارسيل دوما بأغانيه التي تأخذ الطابع الوطني، وبأسلوب دمجه بين الموسيقى العربية والآلات الغربية كالبيانو. اعتقل على يد الاحتلال و تعرض للتعذيب .ممكن تسمعه هنا.


ملحوظة: بيانات الفنانين كلها من موقع ويكي بيديا..عشان الأمانة العلمية بس :)
_______________________________

خبر بمليون جنيه..مسلسل نور هيتعرض عالتلفزيزن الأرضي عالقناة التانية !! و شكلها كدة في رمضان .بجد دي مؤامرة ،هو الشعب ناقص تناحة! اذا كان مسلسل "أوشين" لما إتعرض كان عامل للناس هبل ،أمال نور و مهند هيعملوا أيه في الناس ؟! و يا ترى رمضان هيبقى عامل ازاي مع مهند ;) ؟ قولولي يا بنات ..هه؟



هناك 6 تعليقات:

محمد حمدي يقول...

موضوع جميل وشخصيات اجمل

لكن قوليلى .. اميمة الخليل هل هى الى غنت اغنية عصفور طل من الشباك لاول مره ولا الى غنتها كانت عايدة الايوبى ؟ بصراحة انا مسمعتهاش غير من عايدة الايوبى وصوتها فيها كان رائع جدا

تحياتى على موضوعك الجميل .. واستمرى .. مدونتك بتكبر يوم بعد يوم .. تحياتى

شيماء الجمال يقول...

حمدي ازيك، بص هو مش موضوع اد ماهو حاجة بحبها يعني انا معملتش حاجة..
والله مش عارفة مين غناها الأول..
ربنا يخليك يا حمدي على تشجيعك الدائم ليا ..انت بقيت اخويا بجد

أحمد عبد الفتاح يقول...

أميمة الخليل أحد جواهر لبنان غير المكتشفة اعلاميًا بعد، أنصحك أيضًا بصوت لينا شماميان..

عطشان يقول...

اميمة و مارسيل قدام اوى و تحفتين غاليين اما بالنسبة لروبا فهى رهيبة جداً و على فكرة هى مطربة و ملحنة و مؤلفة و كاتبه ... انا عندى حوالى اربع اغانى ليه و لقاء فى ردايو حريتنا دول اتنين منهم
http://www.4shared.com/file/31581662/1dda892d/Fill_Thalam.html?dirPwdVerified=4e1cd9f9


http://www.4shared.com/file/31580790/cd32f99c/Sadaga_.html?dirPwdVerified=4e1cd9f9

شيماء الجمال يقول...

لينا شماميان ..شكراص بجد انا مكنتش اعرفها خالص ..بس طلع صوتها حلو جدا جدا :)

شيماء الجمال يقول...

عطشان
مارسيل خليفة كنت عارفاه بس عمري ما سمعته و كذلك ربى صقر،أما أميمة خليل فمكنتش أعرفها خالص و عرفتها من مدونة عمرو النحراويaftermath86 و بجد شكرا أوي ع الأغاني أنا هروح أسمعهم اهه :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

زوار المدونة